Sedan vi installerat en braskamin har det börjat lukta avlopp från toan/tvättstugan som ligger i anslutning till rummet där kaminen står. Det luktar ingenting från kök och toalett nr två som ligger längre bort i huset.
Lukten beror inte på döda möss, alla vattenlås är vattenfyllda och rengjorda, de sitter som de ska och det är tätt.
Kan det vara så att det blivit undertryck i huset pga drag från skorstenen? Hur kan man i sådana fall åtgärda det?
Vi har mekanisk frånluft och två tilluftsventiler i "kaminrummet".

Tacksam för hjälp!
/Novisa Ajja
 
Vad är det för braskamin?
Luktar det även några dagar efter att ni eldat eller är det bara i samband med att ni eldar?
 
Kaminen heter Jötul F3, gjutjärn. Jag vill mena att det luktar även när vi inte eldar.
Anledningen till att jag misstänker stort undertryck i huset är att man verkligen hör från skorstenen hur det blåser ute, samt att man känner det när ytterdörren ska öppnas - vid hård vind är det som att den sugs fast vilket inte var fallet förut.
 
Tusen tack för svar och engageman så långt : )

Upptändningsventilen stänger vi men sällan dragventilen.
Vi har inte något rökgasspjäll.
Skorstenen är ny och dragen rakt upp på godkänd höjd över nock.
Huset har en våning.
 
Hemmakatten
Jag tror att det är så som du tror, dvs. undertryck som får luften från toan att dras till kaminen. Antar att ni inte har någon uteluftsintag vid/i kaminen. Prova att ha en dörr eller fönster lite öppet när ni startar kaminen så att inte undertryck uppstår. Stäng båda spjällen när brasan är uppbrunnen. Har ni någon frånluftsventil i toan/tvättstugan, kolla att den är rätt inställd.
 
Tack för svar. Vid nästa eldning ska vi prova att göra som du föreslår.
Vi har frånluft på toan och hela huset, de går dock inte att styra var för sig men vi ska prova att justera lite.

Tusen tack! : )
 
Har du fått till det.

har typ samma problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.