Öppning av ett svart ventileringsrör på taket med synliga korrosionsspår och smuts runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i taket på en villa, synligt genom nyskottad snö, vilket misstogs för vanlig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Gjorde precis en j-la blunder nyss när jag var uppe på taket, på vår 1-plans villa.
Hade skottat snö igår, upptäckt ett hål (bifogat) och ville idag känna efter lite hur det var utformat då jag först trodde det hörde till den vanliga ventilationen (innan jag kände avloppslukten) och att snön tagit huven.
Stoppade försiktigt ner en tumstocken för att känna efter lite (typ halvt utvecklad) och kände runt. Slant sedan och tappade ner tumstocken ner i röret..!
Efter att ha svurit ett par ggr och klättrat ner från taket funderar jag på hur pass allvarligt denna blunder är och om jag kan göra nåt åt det.
Hur skulle ni agerat?
 
Med största sannolikhet svänger röret 90 grader innan det går via golvbjälklaget förbi mugg, handfat, dusch, etc. I så fall sitter tumstocken där det inte rinner något vatten och är helt ofarligt.
 
  • Gilla
Fille14
  • Laddar…
Du har ingen renslucka strax ovanför nämnda böj?
 
Ingen aning faktiskt.
Vad tror ni chansen är att jag kan fiska upp den med magnet?
 
He he.....påminner mig om denna tråd:https://www.byggahus.se/forum/threads/fundering-kring-vad-som-aer-pa-taket.310323/

Här pratades det om att öppningar på tak kunde leda till besök av fåglar å löv men tumstockar vara aldrig uppe till disskusion.

Nåja, den kan nog ligga kvar där.
Knyt fast en ficklampa å fira ner så du ser men passa dig så du inte får en sådan liggandes där nere också :D
 
  • Gilla
Fille14
  • Laddar…
Mm, vad jag kunde se med ficklampan på mobilen så kom det en krök rätt snabbt så tror svårt att se ngt.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.