Vi håller på att isolera om taket i ett rum på övervåningen. Det blir snedtak en bit upp och så ett litet hanbjälklag i mitten. Passar också på att dra upp en riktig avloppsluftning genom taket eftersom det saknats tidigare och det också är lämpligt då vi bygger en ny toalett i en del av rummet.

Jag har redan monterat en genomföringspanna från Monier (Plannja-tillverkad) anpassad för vårt enkupiga tegel. Mitt dilemma är hur jag ska göra anslutningen till avloppet på insidan. Genomföringen hamnade på den delen av taket som blir snedtak och som vi alltså kommer att bygga igen.

Genomföringspannan levereras med en bit flexslang.som träs på röret som går igenom pannan. Det fästs sen med en slangklämma. Avluftningen är tänkt att gå i en slits strax nedanför snedtaket, mot en vägg, på insidan av isoleringen. Flexslangen måste alltså gå igenom diffspärren och där runt ska det ju tätas. Problemet är ju bara att jag då fäster fast flexslangen och eftersom den i sin tur sitter fast i genomföringspannan kommer jag ju aldrig kunna lyfta på pannan utan att riva sönder diffspärren. Det kommer då också vara svårt att återmontera pannan och hitta rätt med slangen igen genom isolering och ned till anslutande rör. Känns som jag då skulle behöva montera flera inspektionsluckor vilket känns bökigt. I vilket fall kommer diffspärren förstöras om jag vill lyfta på pannan någon gång. Eftersom genomföringen i taket är lite känslig vill jag i alla fall ha möjligheten att kontrollera detta. Även om taket nu är omlagt rätt nyligen känns det också konstigt att behöva bygga detta så att en takomläggning betyder att man förstör avluftningen/diffspärr.

När jag tänkt lite på det tycker jag den bästa lösningen vore att byta ut flexslangen mot avloppsrör istället som kan monteras fast. Dessa ska då avslutas med en muff som sluter tätt mot pannans rör. Då skulle det enkelt gå att lyfta på pannan och sätta tillbaka den, samtidigt som det är lättare att täta diffspärren mot fast monterade avloppsrör. Men pannans rör är 100 mm i ytterdiameter och då passar inte vanliga 110 rörs-muffar... Har sökt lite men inte hittat någon 100 mm muff som vore lämplig. Poängen är ju att denna inte får vara avsedd att fästa med slangklämma på röret för då tror jag det blir svårt att dra upp den genom tätningen i taket (iaf utan att förstöra tätningen).

En bild kan ju underlätta ibland. Luftningen ska alltså följa snedtaket ner till höger i bild. Taket är en liten speciell kosntruktion men det är en annan femma.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genomföringen är alltså en sån här:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...heVsyUZnec6WZlQ&bvm=bv.60799247,d.bGE&cad=rja

Hur brukar man lösa detta? Jag kan ju inte vara den första som drar upp avluftning genom snedtak. Eller bygger folk bara glatt in alltihopa och struntar i att man får en panna på taket som inte går att flytta?
 
Redigerat:
Kan det gå att växla från 110 mm avloppsrör till 100 mm ventilationsrör med en slangklämmeförsedd muff på någon lämpligare plats, längre ner? Och sedan sätta en 100/102 mm plastmuff längst upp som du kan ansluta takpannans slang i..?
 
100 mm ventilationsrör var en intressant idé. Men vågar man montera sådant inbyggt där det ändå kommer rinna en del vatten? Genomföringspannan är öppen uppåt så lite regn och snö kommer att rinna igenom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.