När man har enskilt avlopp typ trekammarbrunn så sägs det ju att man inte ska lufta avloppet med vacuumventil. Men jag ser ju också hur denna lösning genom den skorstensverkan som uppstår drar svinkall luft via avloppsrören genom huset! :@ Kyler som tusan så man borde ha avloppsrören isolerade inne i kåken! Men vacuumventil blir det mycket "varmare" och jag vet några som just ersatt den öppna avluftningen med vacuumventil. Hörde att risken blir då att mindre syre omsätts i brunnen och nerbrytningen av "skiten" försämras? Vad har ni för åsikter?
 
Jag har samma filosofi som dig:)
Vill inte riskera något självdrag av kalluft från trekammarbrunnen via rören till taket. Jag har rören går aningen för grunt sista 10m mot brunnen så därigenom ökar risken för frysning i mitt system.

Jag ska snart koppla in gäststugan på samma brunn och funderar då på att sätta en sån här variant: www.wavin.com eller mer troligt : www.purus.se
 
Ja har man avloppstammen i väggar och bjälklag där sist avluftningen av stammen mynnar ut genom taket, så blir det kallt som tusan vid dessa ställen då skorstensverkan drar kallluft från brunnen upp genom huset och sist ut på taket. Men då ut från takgenomföringen är luften "värmeväxlad" ju, och inte helt kall längre..
 
jaja dumhuven finns det gott om
 
renoverarn skrev:
jaja dumhuven finns det gott om
Men dumhuvuden kan ju kunna komma med en motivering i alla fall.. d^_^b
 
Själv är jag inte rädd för att "kyla ner" huset men väl för att dra in -20 gradig luft in i rören via trekammarbrunnen och riskera frysning i mina något för grunt lagda rör. :O Alternativet skulle i så fall vara att dra med en värmekabel men varför ska jag värma upp något när jag kan hindra att det kyls ner istället.:p
Det vore ju lite som att säga att jag behöver ju inte isolera huset för att hålla kylan ute, jag kan ju värma upp med element istället :S
 
Luften i brunnen bör väl hålla några plus grader. Annars hade man nog fyllt den snabbt på vintern. Så jag tror att en dag då det är -20 så finns det andra saker som kyler mer än avloppet
Sen ska det ju egentligen inte ligga vatten i ett avloppsrör så frysrisken är inte stor
Att sätta ett vattenlås ute i brunnen kan vara en lösning på dragiga rör
 
Redigerat:
gadeberg skrev:
Luften i brunnen bör väl hålla några plus grader. Annars hade man nog fyllt den snabbt på vintern. Så jag tror att en dag då det är -20 så finns det andra saker som kyler mer än avloppet
Sen ska det ju egentligen inte ligga vatten i ett avloppsrör så frysrisken är inte stor
Att sätta ett vattenlås ute i brunnen kan vara en lösning på dragiga rör
Jo ett fungerande vattenlås nere i brunnen skulle väl minimera skorstenseffekten men vad blir nackdelen med att sätta en vacuumventil på ventilationsledningen av avloppsstammen? Vad överväger att ändå ha öppen avluftning om avloppen fungerar med bara vacuumventil?
 
Också intresserad!
Finns några nackdelar med vacumventil på vinden gentemot öppet rör på taket?
Har hört dom kallas snarkventil nån gång, låter det något om dom?

/K
 
Prova att andas genom en vakumventil så ser ni hur bädden mår sen
 
renoverarn skrev:
Prova att andas genom en vakumventil så ser ni hur bädden mår sen
De allra festa infiltrationsbäddar blir "pöttäta" efter några år (om du nu inte hör till undantaget som har huset och brunnen på en singelås) Därför leds infiltrationsvätskan som regel ut, genom bädden via ett dräneringsrör, till ett öppet dräneringsdike där det blandas med regnvatten och pissvattnet dagens bönder vräker ut i 100-tals kubik på åkrarna varje år.. Sedan har man ju ventilation på själva brunnslocken så nog borde "skiten" bli syresatt så den ändå kan andas kan man tycka!
 
renoverarn skrev:
Prova att andas genom en vakumventil så ser ni hur bädden mår sen
:S Vad har Bädden med det hela att göra:S
Bädden får ju sin luft via avluftningarna på spridarrör och uppsamlingsrör samt genom locket på spridarbrunnen:)
I mitt system kan nog ingen luft passera mellan kamrarna i brunnen utan dom är separat luftade via locket.
 
Det finns många varianter på såväl spridarbrunnar som 3-kammarbrunnar. Vissa spridarbrunnar har luftning, andra inte. Detsamma gäller 3-kammarbrunnar.
Om luftningen av bädden ska fungera genom 3-kammarbrunnen (om den har luftning) krävs det att röret för utgående, renat vatten, är kopplat via ett T-rör vars ena mynning ligger ovanför ytan i sista kammaren.
I vissa 3-kammarbrunnar, som min egen, kommer det inkommanade röret in i den första kammaren via en 90-gradersböj och ligger därför ganska snart under ytan av slammet. I detta fall kan ingen luftning ske genom 3-kammarbrunnen och vidare in genom husets avloppsluftning.
Man måste kolla på hur brunnarna är konstruerade för att se vad som funkar bäst.
En risk som finns med en vakumventil är att den fryser om den monteras på t ex en kallvind.
 
Om du har en 90graders böj på inkommande till brunnen så den kommer ner under ytan så fungerar ju det som ett vattenlås i sig. I instruktionen till min brunn rekommenderades att man bara lät röret gå rakt ut dvs. mynnar ca 10-15cm över ytan på slamkakan.

Ni som har en böj vid ingången till brunnen, har ni inga problem med att det sätter igen ?
 
Jag har inte haft några problem under de 10 år som jag bott i huset. Min 3-kammarbrunn är av äldre modell (1979) och gjord av betongringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.