Har egen sluten avloppstank som nyligen blev full.
Efter att den tömts har det börjat lukta avlopp i huset.

Jag är ganska säker på att det är avluftaren på vinden som luktar.
Det sitter en vakuumventil där, kan den vara trasig?
Vad är det isåfall som går sönder? Kanske enklast att bara byta och testa...?

Har hört att vakuumventil och avluftning inomhus inte funkar så bra med enskilt avlopp.
Ligger det nån sanning i det, och isåfall varför?

Ska snart koppla in en ny toalett, från en utbyggnad, på samma avloppsledning, fast det blir i marken utanför huset. Om jag luftar denna, kan jag plugga den gamla då?
 
I vacumventilen sitter en "boll" eller liknande som ska täppa till röret för att förhindra avloppslukt att komma ut. När det uppstår ett sug (undertryck) i avloppssystemet ska ventilen släppa in luft.
Bollen kan ha fastnat så att det är konstant öppet. Om det t ex är undertryck i huset kan avloppslukten sugas in.
En enskild avloppsanläggning med infiltrationsbädd ska tydligen inte fungera optimalt med en vacuumventil. har trekammarbrunnen ett ventilationsrör så borde det dock vara OK.
I min trekammarbrunn kommer inloppsröret in med en krök som gör att rörets mynning ligger under ytan hela tiden, så med den typen av inlopp i brunnen borde typ av avluftning spela mindre roll.
Jag vet inte hur nyare trekammarbrunnar är konstruerade med avseende på inloppsröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.