Hej!

Slangen till avloppsluftaren är av uppe på vinden, förra ägarens takläggare var lite väl våldsam när han böjde ner den i avloppsröret. Se bifogad bild. Luftaren är en typ "Hole in One" från St Eriks. Vad jag kan se kan jag tyvärr inte komma åt att lossa slangen uppe i taket och byta ut den.

Förslag på vad jag kan göra? Min tanke var att försöka få upp delen som sitter ner i rörmuffen och sedan komplettera med en avloppsböj 45 grader/110 mm och trycka in kvarvarande flexslang i denna. Flexslangen är ju dock lite bredare än 110 mm där den är som tjockast, men det kanske går?

Vad tror ni?

Bifogar även bild på min egenhändiga fultätning :cool:.
 
  • Bild på en svart avloppsluftarslang böjd ner i en grå avloppsrörsmuff på vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsluftare med provisorisk tätning av silvertejp och en röd handduk på ett vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ta loss slangen ur muffen och ”laga” slangen med vulktejp och montera tillbaka. Borde funka bra tror jag, gäller bara att rulla på tillräckligt mycket så det blir en tjock och hållbar lagning.
 
  • Gilla
OskarGbg
  • Laddar…
Det är nog lite väl mycket bryt för att man ska kunna laga med vulktejp.............lösningen är nog som sagt att få dit en vinkel som möter slangen bättre först och främst.
 
Tack för era svar. Gör nog så att kombinerar era förslag med en ny böj och laga röret, så får jag hoppas det blir en snällare vinkel som hjälper lagningen att hålla (y).
 
GoC GoC skrev:
Ta loss slangen ur muffen och ”laga” slangen med vulktejp och montera tillbaka. Borde funka bra tror jag, gäller bara att rulla på tillräckligt mycket så det blir en tjock och hållbar lagning.
Ny böj + alldeles för många rullar vulktejprullar löste det hela ypperligt! Tack för tipset.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hej !

jag hade en fråga hur mycket kostar att sätta en ny avlopps luftare ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.