Vad gäller om man vill bygga ovanpå vatten och avloppsledningar?

Vi planerar att bygga ut huset (15 m2 enligt Attefallsreglerna). Klar med alla ritningar, etc.

Nu har jag dock hittat en ritning över inkommande vatten och avlopp och det ser ut som att det är grävt in under huset en bit till källeren (som inte går ända fram till ytterväggarna). Det ser också ut som att avloppet sneddar ut under stället där vi tänkt bygga ut.

Om avloppsledningen behöver underhållas i framtiden måste man alltså gräva in under både utbyggnaden och nuvarande platta under huset.

Vad är det som gäller egentligen? Kan jag bygga som jag vill, eller måste man kontakta kommunen för att flytta vatten och avloppsledningar (vilket känns ogörligt eller väldigt dyrt)? Eller får jag inte bygga?

Går det ens att underhålla VA-ledningar utan att det blir sättningar i huset?
 
Överlämningspunkten mellan VA-ägaren och fastighetsägaren brukar ligga runt tomtgränsen, numera ca 1m utanför tomtgräns.

På många kommuner så vet inte kommunen hur VA-ledningarna på fastigheten är dragna.
 
Jag skulle bygga ovanpå ledningarna MEN ha reservplanen att gräva ned nya ledningar någon annan väg i framtiden när det behövs.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Så går förstås att göra. Det är ju förstås inte nödvändigt att gå samma väg mellan huset och anslutningspunkten om man byter ut ledningarna.

Hos mig går de kommunala ledningarna över min tomt, och det jag gissar är anslutningspunkten är bara 1-2 m från huset. Där finns två fyrkantiga lock. Den ena kan man använda för att stänga av vattnet till huset och den andra är väl något för avloppet. Det borde betyda att jag endast är ansvarig för att byta ut mellan huset och där dessa fyrkantiga lock finns på gården.
 
De kommunala ska du akta dig för, bygger du för nära får du riva om de ska ner och reparera för kommunen hittar ingen ny väg. Men är du säker att "stamledningen" går på din tomt? Stamledningar brukar vara lagda i gatan.
Din ledning fram till överlämningspunkten är ditt problem.
Protte
 
  • Gilla
Larshenke
  • Laddar…
Av någon anledning (kanske dåvarande husägaren fick rabatt på priset) går den kommunala ledningen snett över vår tomt.

De kommunala ledningarna borde dock inte vara några problem nu, men troligtvis hamnar min egen ledning under utbyggnaden. Men, som ni säger kan man dra eventuella nya ledningar en annan väg.

Däremot innebär det att jag inte kan bygga var som helst på min tomt. Jag skulle troligtvis ej få bygglov om jag ansökte om att få placera en byggnad över den kommunala ledningen.
 
Grannen fick inte bygga carport för den kommer för nära kommunala avloppet, det är en frizon på ett antal meter som inte får bebyggas eller byggas och byggas, blir det grävning så slår man bara omkull bygget med grävskopa....

Protte
Grannens vedskjul ryker dock om det blir hål på VA ledningarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.