Mitt hus har ett väldigt litet kök som till en del består av en mycket dåligt isolerad utbyggnad på ca 1,5x5 meter, denna har dessutom en vattenskada. Utanför utbyggnaden finns en veranda som förlänger utbyggnaden med ca 3 meter.

Denna veranda plus befintlig utbyggnad tänkte jag byta ut mot en ny, bättre isolerad, utbyggnad i två plan. Det skulle ge ett större kök med plats för mer än två personer, ett nytt sovrum på övervåningen och dessutom lösa problemen med isolering och vattenskada. Men jag har stött på ett problem.

Enligt en ritning går det under verandan en avloppsledning som leder till grannen. Servitut finns. Det ska även finnas något slags brunn där, sannolikt för min inkoppling till avloppet..

Flytta avloppsledningen? Bygga en kulvert som den kan gå i, så att grannen kan komma åt att underhålla sin ledning? Slå utbyggnaden ur hågen och bara tilläggsisolera? Minska utbyggnadens storlek så att jag håller mig borta från ledningen? Då blir det maximalt någon meter utöver vad jag har idag.
 
Flytta avloppsledningen. Servitutet kan ju knappast reglera var ledningen skall dras, bara rätten att få ha en avloppsledninge över din tomt.
 
Tack för svaret! Nackdelen med att flytta den är att den då inte längre blir rak, men lägger jag den i en böj funkar det kanske ändå. Men rören är gamla, åtminstone på ena sidan min inkoppling. Då behövs byte och en skarv vid min tomtgräns, fast det är väl inte omöjligt.

Insåg förresten att jag lade inlägget i fel avdelning, när jag sökte efter liknande fall fick jag flest träffar här och glömde byta innan jag skapade inlägget.
 
Om rören är gamla kanske grannen är med på att betala en del av kostnaden, det kan ju bli tal om byte i framtiden ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.