Hej
Kommer att dra ner ett nytt 110mm avloppsrör från andra våning utmed ena hörnet i vårt befintliga badrum på bottenplan. Tänker bygga en "låda" (schakt) kring detta rör och undrar hur man tänker kring tätskikt. Tätskiktet kommer ju finnas bakom denna låda liksom, för jag vill ju inte riva hela badrummet där nere.
Funkar det att använda träreglar som jag limmar mot befintliga kaklet, eller kan jag t.o.m skruva. Sedan gips som jag sluttningen klär in med samma kakel som i övriga badrummet? Ska man lämna en springa mot golvet för att kunna upptäcka eventuell kondens läckage eller bör jag göra schaktet så tätt som möjligt.

Många frågor där, men hoppas på kloka svar....

Det är det här projektet jag nu äntligen är igång med. Länkar till tidigare tråd med en bild....

https://www.byggahus.se/forum/vatte...agon-chans-att-koppla-pa-en-till-toa-har.html
 
Redigerat:
Hur kommer avloppsröret att ansluta till befintligt avlopp? Genom golvet, eller till något rör inne i badrummet? Om det blir genom golvet kommer du ju att ha sönder tätskiktet där.

Du kan INTE skruva fast reglar i den befintliga väggen, då pajar du ju tätskiktet.

Övrigt får någon annan svara på :)
 
Avloppet kommer anslutas bakom befintlig toastol i badrummet. Blir någon lösning där med T grenkoppling eller nått liknande(rörmokaren har sagt att det går att lösa) Ska alltså inte igenom något tätskikt med avloppsröret.
 
Av olika skäl har jag behövt lusläsa GVKs regler för våtrum. Ta reda på att du gör rätt om du ska fästa en kulvert eller annat i eller genom ett tätskikt. Reglerna för våtrum har förändrats rätt frekvent och för att det ska bli rätt ska du idag göra installationen utifrån dagens regelverk men inte förstöra ett tätskikt monterat efter ett äldre regelverk.

Förvirrande, Yep ! För säkerhets skull kan du få lika många svar som personer du frågar:) Det gäller förvånansvärt även om du frågar vissa hantverkare.

Sen går det alltid att göra en egen riskvärdering men det kan vara bra att veta att det ska vara rätt utfört för att försäkringen ska gälla om det någon gång i framtiden skulle bli en vattenskada.

Läckor och fuktskador pga installationer som gjorts efter våtrummet gjordes lär vara vanliga. Så vanliga att branschen tagit fram något som kallas säkert våtrum. Där rummet först kläs med plywood innan gips för att det säkert ska gå att skruva fast eller förändra i ett våtrum åratal efter att det gjorts.

Mitt tips är att ta reda på att du gör rätt om du ska bygga och fästa en kulvert.

Infästningar kan bli fel även om man tex försöker täta skruvar, plugg eller molly med silikon. Det är svårt att få tätt helt enkelt och även småmängder fukt kan orsaka problem i vägg.

Ta reda på vad som är godkänt för ditt våtrum utifrån dagens regelverk innan du borrar och skruvar. Lim är påverkar inte tätskiktet. Det är nog även lämpligt att materialen i din kulvert tål den fukt som finns i ett badrum även om kulverten inte är tätskikt. Kulverten kommer i alla fall få den mängd fukt som uppkommer när tex duschar och både trä och pappen på gips har gränser för vad de tål innan det blir skador eller mögel.
 
Hur som helst så riskeras ju ingen skada på husets väggar om jag inte bryter tätskiktet bakom. Borde inte mögla eller påverkas mer än t.ex ett badrumsskåp som är skruvat mot väggen.

Fler tips mottages tacksamt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.