20140224_190448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnen syns bara till hälften. För att göra ren den måste man skruva av luckan.
Är det OK eller som sig bör? Det var fråga 1, nu till fråga 2:

Diagonalt från luckan sitter kranar till rör som går till stammar, handdukstork och handfat.
Det kommer att bli omöjligt att nå dem från luckan eftersom kranarna befinner sig diagonalt
på andra sidan luckan vid väggen (längre bort än 70 cm alltså, badkarets bredd). Enligt rörmokaren och entreprenören är det OK och fullt lagligt. Man kan nämligen stänga av vattnet även under handfatet där det också sitter en lucka. Litet svårt att komma åt men det går. Är det OK?
 
Bilden funkar inte. :)

//Patrik
 
Menar du att du inte ser den eller?
 
Precis.

//Patrik
 
20140225_182613_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser du nu?
 
1. Helt OK att behöva ta bort gallret för att rengöra golvbrunnen.
2. Kan inte tänka mig att det är något fel. I många hus finns inga alternativ alls utan där måste man stänga av huvudvattenkranen när man ska byta något.
 
Ja nu syns den. Det var en speciell lösning vad är gallret till? Kan du ta en bild på lite mer runt omkring( alltså inte så inzommad)
 
Tydligen måste det finnas en lucka där så man kan se under badkaret. Om luckan är där för något annat än att man ska kunna göra ren brunnen så antar jag att det är för att komma åt kranarna på väggen bakom och under badkaret. Det går dock inte. De är för långt borta. Man kan alltså inte stänga av kranarna där (de ansluts till stammarna). Däremot finns det även kranar bakom handfatet i väggen (vägghängt wc) som man kan komma åt och stänga av.

Det är första gången jag bor i bostadsrätt och i Sverige (som vuxen). Har bott i hus förut och då visste jag vara alla kranar fanns, både huvudvattenkranen och kranar till värmesystemet etc. Här verkar allt svåråtkomligt och det oroar mig. Men enligt de som gjort jobben är det fullsätndigt OK. Men huvudvattenkranen är väl inte i lägenheten..?
 
20140225_200423_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömme bilden!
 
Tror huvudvattenkranen finns i fastigheten men inte i lägenheten. Det finns två kranar i väggen bakom handfatet samt två kranar på väggen vid golvet under o bakom badkaret. För långt att nå genom luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.