Ska ha två badrum i ett nytt hus och har då chansen att göra något snyggt av avlopp i duschutrymmet. Är dessa brunnar som sitter nära vägg en bra lösning eller bara ett dumt designpåfund?

Väggnära golvbrunn
För golvbrunn som är avsedd att monteras närmare vägg
än 200 mm ska golvbrunn och tätskikt vara provade och
godkända tillsammans. Endast godkända kombinationer,
det vill säga en specifik golvbrunn med ett specifikt
tätskiktsystem, får monteras nära vägg
Fthumb3_UNIDRA_2.jpg.jpg

MG_8742.jpg

MG_8826.jpg
unidrain.jpg-for-web-normal.jpg
 
Ingen som byggt med dessa?
 
Är också sugen på sådana. Jag ser flera fördelar; Det blir enklare att få rätt lutning på golvet och man slipper stå och trampa på golvbrunnen när man duschar. Oftast låter det också mer när vattnet droppar på plåten än på klinker.
 
P
Vi har den avlånga varianten i bakkant från Unidrain.
Men helt suverän. Men behöver inte stå i brunnen + man har i vårt fall bara ett fall mot brunnen och inte som vanligt att man måste ha fall helt runt om.
Det finns dock en del hantverkare som säger att "dom inte är godkända" men det är helt fel.
Sverige var det sista landet i Europa där branschen (i Sveriges fall är två organisationer) godkände dessa och det är nu ett par år sedan. Tror dock att det är så att dom inte vet hur man gör och inte vågar...
Men om du tittar på tex Unidrains hemsida tror jag att du kan hitta "utbildade" hantverkare.

Vi har till och med en extra lång variant (180cm) som dom specialsvetsade.. Inga problem för dom. Igen direkt extrakostnad... Dom kostar ju dock en del från början
Just kostnaden för själva brunnen är en nackdel
 
Redigerat:
Tackar.
Har förstått att man ska se till att det är ett tätskikt som är godkänt för brunnen sen är det bara att köra på.


När man gör en ny platta ska man satsa på ett rakt utlopp under?
Tänker på framtiden om man någonsin skulle behöva göra något åt golvet. Det kanske är lika illa oavsett vad jag valt. 1-plan med platta på mark.

5200kr som hittat :(
purus_3282.jpg

3500kr är lite mera normalt. Inte ute efter så mycket design utan mer funktionen att slippa stå på brunnen samt att det går att göra snyggare fall emot ett hörn.

purus_3278.jpg
 
Redigerat:
P
Jag gjorde det tyvärr så att brunnen var placerad redan när vi gjöt plattan
Men skulle jag göra om det igen så skulle jag fixa ett rakt avlopp och göra en "gjutram" runt röret och inte placera dit brunnen+ vattenlås. För att sen gjuta in brunnen + vattenlåset samtidigt som man gör duschutrymmet..
Detta för att kunna placera brunnen lättare förhållande till väggar och golvyta och få det mer exakt....
 
TheStills skrev:
Jag gjorde det tyvärr så att brunnen var placerad redan när vi gjöt plattan
Men skulle jag göra om det igen så skulle jag fixa ett rakt avlopp och göra en "gjutram" runt röret och inte placera dit brunnen+ vattenlås. För att sen gjuta in brunnen + vattenlåset samtidigt som man gör duschutrymmet..
Detta för att kunna placera brunnen lättare förhållande till väggar och golvyta och få det mer exakt....
Okej smart tips tror jag:cool:. Funderade just på hur jag får en brunn så exakt att det stämmer med väggen. Du menar alltså att man lämnar en grop i betongen där brunnen ska vara när man gjuter och sen gjuter man i efteråt för att kunna flytta den några cm åt alla håll?
 
P
Japp precis så.. Jag försökte leta på Unidrains hemsida om någon bra bild... men lyckades inte hitta någon
Men gör en liten låda eller ta ett gjutrör runt där avloppet ska vara så du senare kan få ner brunn och vattenlås.
Och sen gjuta igen hålet i lite mer lagom takt än när betongbilen står där full...

Och sen kostnaden på brunnen.. Visst är det dyrt men tittar du på vad huset kostar i helhet så.....
Tror det lite är pga "lyx" detaljen.. Den dagen då man handlar dessa på Bauhaus över disk utan att behöva beställa dom så kommer dom vara billigare..... Men vill man vara "först" så kostar det
 
Rekommenderar detta varmt. Slipper stå på brunnen, enkelt att sätta fallet för kakelfirman och snyggt. Har köpt en rakt till första plan och funderade på en trekantig på andra våningen men då måste man ha fall på två håll. Eller??
 
TheStills skrev:
Japp precis så.. Jag försökte leta på Unidrains hemsida om någon bra bild... men lyckades inte hitta någon
Men gör en liten låda eller ta ett gjutrör runt där avloppet ska vara så du senare kan få ner brunn och vattenlås.
Och sen gjuta igen hålet i lite mer lagom takt än när betongbilen står där full...

Och sen kostnaden på brunnen.. Visst är det dyrt men tittar du på vad huset kostar i helhet så.....
Tror det lite är pga "lyx" detaljen.. Den dagen då man handlar dessa på Bauhaus över disk utan att behöva beställa dom så kommer dom vara billigare..... Men vill man vara "först" så kostar det
Tack fina tips!
Ska unna mig en del fina detaljer som får kosta men det är farligt när man börjar få för många "det är inga pengar i det stora hela med tanke på vad ett hus kostar":D

Har redan en del men denna är prioriterad(y)
 
Hemmakatten
Vi har också Unidräns långa variant vid väggen i två duschar. Har suttit däri fem år och fungarar utmärkt. Se till att du köper till en hårsil (när vi köpte fick man köpa den separat) Det är också lätt att rensa avlopps-rännan.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har också Unidräns långa variant vid väggen i två duschar. Har suttit däri fem år och fungarar utmärkt. Se till att du köper till en hårsil (när vi köpte fick man köpa den separat) Det är också lätt att rensa avlopps-rännan.
Tack för tipset!
Har en synlig rostfri ränna eller har du något mer avancerat med kakel på?
Jag tänkte köra enklast möjliga med en synlig ränna.
 
Hemmakatten
Våra rännor är monterade likadant som på den nedersta bilden i ditt inlägg #1. Vi har mosaik på golvet och kakel på väggen i ena duschen. I den andra är det likadant kakel på både vägg och golv.
 
Jag satte i en unidrain brunn i mitt badrum när jag gjorde vid det
för ett par år sedan. Förbaskat smidig lösning och enkelt att bygga fallet sedan.
Vad jag har sett så är de godkända i dag, men man måste använda ett fabrikat på
tätskiktet som är godkändt av brunnstillverkaren.

I mitt fall så blev det Alfix tätskikt och det finns fina beskrivningar påhur man applicerar
de speciella remsor som skall användas ihop med tätskiktet.
 
  • Unidrain.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt tips är purus ränna! Har du tur kan du få en iPad då de lottar ut en sån lite då och då. Har en så. Som "avslut" på min duschhörna. Snyggt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.