Hallå!

Förra året hade vi en firma som kom och grävde upp halva vår gård i sökandet efter ett läckande rör.

Detta år så börjar vi sköta eftermatchen av deras arbete - ser lite ut som ett krigsfällt .
Vi lyfte locket till brunnen nära där dom grävt - bara för att kolla att den inte förskjutits.

Brunn med övre ringen lutande mot uppgrävd mark och synliga ojämnheter på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som bilden visar så ser man tydligt att övre ringen har börjat luta sig mot där marken grävts upp.

Jag har olika funderingar i det här läget - uppskattar svar!

1: Bör jag själv ta bort mark på andra sidan ringen för att placera tillbaka den eller ska jag kontakta min försäkring eller självaste firman?

2: Jag vill minnas att "golvet" I denna brunn såg annorlunda ut. Tyckte jag sett kanaler som leder allt till trekammarbrunnen.
Ser det tokigt ut med dessa ojämnheter?
Kan bottendelen verkligen förändras på de sättet?
 
Vad menar du med rör till 3-kammarbrunnen. Avloppet ska gå direkt tiil 3-kammaren och inte vara någon brunn före och där skiljas ut innan det går ut till infiltrationen. Ser ut som det är slam i botten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sådär ser mitt dagvattenavlopp ut, med en samlingsbrunn från olika stuprör och golvbrunnar i källaren för vidare transport till grannens åker.

Avloppet Toa/Dusch/kök m.m.) till trekammarbrunnen går direkt utan mellanbrunn.

Slammet i botten ser ut som multnade löv och sånt.
 
J jonaserik skrev:
Vad menar du med rör till 3-kammarbrunnen. Avloppet ska gå direkt tiil 3-kammaren och inte vara någon brunn före och där skiljas ut innan det går ut till infiltrationen. Ser ut som det är slam i botten.
Är hårt som sten i botten och set är precis som jag sa - en gång i tiden var de en ladugård i bruk så de där är som samlingspunkten innan de går till trekammarbrunnen
 
D Dilato skrev:
Sådär ser mitt dagvattenavlopp ut, med en samlingsbrunn från olika stuprör och golvbrunnar i källaren för vidare transport till grannens åker.

Avloppet Toa/Dusch/kök m.m.) till trekammarbrunnen går direkt utan mellanbrunn.

Slammet i botten ser ut som multnade löv och sånt.
Känns som betong nere i botten. Skrapat med en längre kratta bara för att kolla. Men då antar jag att man kan gå ner där och koppla ihop de avlopp från huset som används i dagsläget till det som leder allt vidare isåfall.
 
Att gå ner, kan var vanskligt. det måste pumpas ur ( och det du nog ) och ventileras väl och aldrig ensam,samt säkerhetslina och minst en som kam dra upp dig, annars två. Det som jag undrar över, hur ska du få ihop några rör där nere. Går dom ut en bit så det går att muffa en bit mellan in och ut samt plugga det från f.d ladugården.
 
J jonaserik skrev:
Att gå ner, kan var vanskligt. det måste pumpas ur ( och det du nog ) och ventileras väl och aldrig ensam,samt säkerhetslina och minst en som kam dra upp dig, annars två. Det som jag undrar över, hur ska du få ihop några rör där nere. Går dom ut en bit så det går att muffa en bit mellan in och ut samt plugga det från f.d ladugården.
Det är alltså solid sten i botten. Bilden ger verkligen intrycket att det inte är det men jag har, som sagt, skrapat med en kratta längst botten.
 
Det var bara några månader sedan jag gjorde ren mina sådana samlingsbrunnar.

Som ni kanske kommer ihåg har vi haft djävligt mycket regn här i Skåne i höstas.

Mina stuprör är ihopkopplade med mina golvbrunnar och en kväll när det spöade på som värst rann det in i mina golvbrunnar i källaren.

Efter det kände jag att jag behövde rensa brunnarna såpass att jag vid behov kunde sänka ner en länspump i brunnen och pumpa ur vattnet om det inte rann undan i röret till åkern det ska dränera till.

Så, jag pumpade ur vattnet med dränkbar pump från biltema och sedan sög jag ur klägget i botten med vattendammsugare.

Jag fick förlänga dammsugarens rör med flera andra från andra dammsugare men det gick att få ihop ett tillräckligt långt rör till
slut så att jag nådde botten.

Detta gjorde jag i alla tre brunnar jag har på vägen till åkern.

Det blir rätt mycket klägg i botten över tid, jag tänker sammanlagt nog 50 liter trögflytande gegga i mitt fall.

Det är alltså rensbrunn med betongbotten och det sitter några rör för tillrinning typ 60 cm upp från botten och ett rör vidare ut i åkern typ 30 cm från botten.
I botten samlas skit från taken, löv och bös, grus och allt sånt man ser i takrännor.

Dagvatten kör man normalt aldrig till trekammarbrunn.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Det var bara några månader sedan jag gjorde ren mina sådana samlingsbrunnar.

Som ni kanske kommer ihåg har vi haft djävligt mycket regn här i Skåne i höstas.

Mina stuprör är ihopkopplade med mina golvbrunnar och en kväll när det spöade på som värst rann det in i mina golvbrunnar i källaren.

Efter det kände jag att jag behövde rensa brunnarna såpass att jag vid behov kunde sänka ner en länspump i brunnen och pumpa ur vattnet om det inte rann undan i röret till åkern det ska dränera till.

Så, jag pumpade ur vattnet med dränkbar pump från biltema och sedan sög jag ur klägget i botten med vattendammsugare.

Jag fick förlänga dammsugarens rör med flera andra från andra dammsugare men det gick att få ihop ett tillräckligt långt rör till
slut så att jag nådde botten.

Detta gjorde jag i alla tre brunnar jag har på vägen till åkern.

Det blir rätt mycket klägg i botten över tid, jag tänker sammanlagt nog 50 liter trögflytande gegga i mitt fall.

Det är alltså rensbrunn med betongbotten och det sitter några rör för tillrinning typ 60 cm upp från botten och ett rör vidare ut i åkern typ 30 cm från botten.
I botten samlas skit från taken, löv och bös, grus och allt sånt man ser i takrännor.

Dagvatten kör man normalt aldrig till trekammarbrunn.
Det som passerar det jag tagit foto på är toa, dusch - all generell avlopp. Det är inte dagsvatten. Hela systemet för dagsvattnet var söndert när vi flyttade in och har fixats på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.