Finns det några färdiga produkter för att avlufta ett avlopp på vägg, i detta fallet högt uppe på en gavelvägg? Man vill ju gärna komma ut en bit så att avluftningen inte kan generera fukt mot takutsprång eller fasad.
 
Jag har en bara en enkel galvad ventil, har inte noterat fukt, men den sitter ca 1m under nock.
 
norrbottenstorpet skrev:
Finns det några färdiga produkter för att avlufta ett avlopp på vägg, i detta fallet högt uppe på en gavelvägg? Man vill ju gärna komma ut en bit så att avluftningen inte kan generera fukt mot takutsprång eller fasad.
värre med lukt som kan nå öppet fönster :)
gaia
 
gaia skrev:
värre med lukt som kan nå öppet fönster :)
gaia
Det förstås, men det blir ganska långt till ett eventuellt fönster. Men självklart är nog en takgenomföring säkrare ur den aspekten. Men genomföringar i tak är alltid en risk i sig.
 
Hellre vatten på vinden är bajslukt i sovrummet =)
 
AnneFi
hoppas att det är okej att jag inflikar med en fråga här eftersom tråden väckte en tanke hos mig.
måste man ha avluftning till avloppet? för vi har nig ingen. Är inte avluftningen det röret man brukar se hemma hos folk inne på toaletterna som går genom hela huset?
 
AnneFi skrev:
hoppas att det är okej att jag inflikar med en fråga här eftersom tråden väckte en tanke hos mig.
måste man ha avluftning till avloppet? för vi har nig ingen. Är inte avluftningen det röret man brukar se hemma hos folk inne på toaletterna som går genom hela huset?
Den behöver inte vara synlig.
Ibland har man en backventil istället för avluftning.
Man måste inte ha den, men risken för avloppslukt är stor.
 
AnneFi
abrovink skrev:
Den behöver inte vara synlig.
Ibland har man en backventil istället för avluftning.
Man måste inte ha den, men risken för avloppslukt är stor.
vi har ingen uppåt iaf eftersom jag borde sett den på vinden som är helt tom.

tror vår rörläggare sade att vi inte har någon.

men det luktar inte avlopp hemma hos oss iaf.
 
  • Gilla
alexanderfernandes
  • Laddar…
Krilleman
Risken med avluft genom yttervägg är väl som sagt fukt, men sambos syster har ett vanligt plastgaller, typ pax, på ytterpanelen och ett 50 rör uppdraget på insidan på WC övervåning, och det verkar fungera. Men det är inget jag rekomenderar... Via yttertaket med 110 är det enda rätta!
 
AnneFi skrev:
vi har ingen uppåt iaf eftersom jag borde sett den på vinden som är helt tom.

tror vår rörläggare sade att vi inte har någon.

men det luktar inte avlopp hemma hos oss iaf.
Det finns tydligen lite olika varianter. Jag trodde inte heller att jag hade någon (bytte ut avloppet i hela huset så jag hade bra koll på det) men senare så hittade jag ett rör som ledde upp till mark strax utanför huset. Efter att ha grävt upp där när jag skulle bygga till huset så visade det sig leda ned till avloppet. Jag vet inte om det är en vanlig lösning eller om någon specialfixat mitt gamla hus.
 
AnneFi
Crebel skrev:
Det finns tydligen lite olika varianter. Jag trodde inte heller att jag hade någon (bytte ut avloppet i hela huset så jag hade bra koll på det) men senare så hittade jag ett rör som ledde upp till mark strax utanför huset. Efter att ha grävt upp där när jag skulle bygga till huset så visade det sig leda ned till avloppet. Jag vet inte om det är en vanlig lösning eller om någon specialfixat mitt gamla hus.
aha! vi kanske har det också.
när vi grävde upp uppfarten pågrund av att idiotfirman som dränerat pallat upp avloppsrören på stenar för att få rätt fall (resultatet blir mos av rören när man fyller upp) precis när vi flyttade in.
så fanns det en avloppsbrunn, en dagvattenbrunn och ett jätte smalt rör.

är det luftningen då?
 
Jag fattade som sagt inte att det var avloppsluftningen förrän jag grävt upp allt :). Mitt rör var ett vanligt 11 cms avloppsrör med en krage på i marknivå. Om du spolar vatten i något handfat kanske du kan höra vid röret om det låter?
 
Om det är i marknivå är det väl en spolbrunn? Avluftning har väl som uppgift att hindra baksug när man spolar? och ska vara överst i systemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.