Hej,
Har lite avloppsrelaterade problem, men tänkte kolla läget innan jag slänger iväg alla mina slantar på rördelar.

Bakgrunden:
Hus byggt 56. Badrum renoverat någon gång 2000-tal, med rör genom golv och diverse annat som eventuellt var godkänt då. I samband med takrenovering för några år sen verkar avloppsavluftningen ha hamnat via vakuumventil i kattvinden. Badrum på bottenplan, WC på övervåningen.

Badrummet på bottenvåningen luktar lite sådär, och jag är inte nöjd med hur fort vattnet rinner undan i något av avloppen. I badrummet är det plaströr, men går sedan till gjutjärn. Stammen är gjutjärn, orginal från 56.

Det är egentligen två saker jag skulle vilja kolla upp:
Anslutningen mellan handfatet och avloppet ner i golvet. Här har föregående ägare använt en rulle eltejp för att täta. Det övre vita röret skulle jag gissa på är 32 mm, kan det stämma? (Ett skjutmått skulle underlättat) Har någon ett förslag på en lämplig anslutning här mellan? Det ser ut att sitta någon form av anslutning under tejpen som uppenbarligen inte är rätt. Kan en http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-50-40-32/?select=true passa bättre?
(Glöm tumstocken i den här bilden, perspektivet gör att den ljuger rejält. Kan ett yttermått på ca 55 mm på det grå röret stämma med någon standard?)
IMG_0654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det andra är avluftningen. Den sitter i vinkel, vilket jag någonstans läste skulle vara dåligt. Dessutom sitter den nere i en låda delvis täckt av isolering. Jag är lite osäker på om jag behöver byta hela ventilen, eller om jag ska nöja mig med att flytta på den. Hur som helst, så är anslutningen ett problem.
Ventilen sitter monterad precis efter muffen av ett gammalt gjutjärnsrör. Diametern på den raka delen på muffen är ca 141(?) mm, men sen är det ju en upphöjd del som jag inte lyckats mäta på något bra sätt. Hur ansluter jag ett rör vettigt till det här? Efter muffen sitter det en krök som jag misstänker är ungefär lika svårt att ansluta till, om jag skulle lyckas kapa röret. Är det en http://www.rinkabyror.se/artikel/gummimuff-98-112-130-150/?select=true som löser det här?
IMG_0657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Perfekt, då blir det en sån. Känns betydligt säkrare än eltejp.. ;)

Anslutningen till luftningen sker med någon sorts lättböjlig insticksanslutning från tillverkaren av ventilen;
IMG_0661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På ventilen står det "Merika-Kuovade", verkar vara tillverkad av Meriser i Finland?
Får ursäkta de urusla bilderna, iphonekamera i ljuset från pannlampa är inte direkt top of the art.

Det kanske är lättare att hitta någon form av instickskoppling för ett 110-rör än att försöka spänna en muff utvändigt? Det ska ju inte rinna något genom den här delen.

Kollar jag konstruktionen på ventilen är det iaf uppenbart att den behöver sitta åt rätt håll för att fungera som den ska.
 
En liten uppdatering:
Beijer hade inga vettiga prylar till avluftningen, så jag åkte till lokala rörkrökaren. Han visade sig sälja just den här vakuumventilen, så nu vet jag var den är köpt..
Han påpekade att den egentligen är gjord för 75mm-rör. Den vita nippeln som sitter i röret i föregående inlägg är egentligen två nipplar, där den lilla passar perfekt mellan vakuumventilen och muffen på ett 75-rör. Slätänden på ett 75-rör går då att montera i den kvarvarande nippeln på gjutjärnsröret. Kostnaden blev lite drygt en hundring för en böj och en rörstump. Säkert rena rånet, men service är värt mycket pengar.

43/32-nippeln passade perfekt på det vita röret, men kändes inte rätt i det gråa. Ska åka och införskaffa en 45/32 imorgon och se om det sitter bättre. Känns lite mysko, jag antar att 45/32 är tänkt att passa i en muff?
 
Krilleman
Vilka vita nipplar vid vacumventilen? Vi ser ju inte vad som är under den ;)

43 eller 45 är beroende på tjockleken i godset på röret. Jag upplever det som man oftare kommer på 43 än 45.

Om du skulle köpa en variant för 50 muff ska den ju självklart då heta 50/32.
 
Såklart. Tur att jag var lite pedagogisk när jag monterade prylarna ;)
Bilden jag visade i inlägg #3, som jag trodde var en enda nippel. I själva verket är det två:
IMG_0664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha dragit ur den lilla nippeln ur den stora passar en 45 graders 75mm slätända rakt in i den stora.
Den lilla nippeln passar i en 75 muff:
IMG_0668.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och i den lilla nippeln passar såklart min vakuumventil. Efter montering ser ekipaget i all sin prakt ut såhär:
IMG_0669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finnarna är inte så dumma ibland.

Då begriper jag mer om hur det funkar med de andra nipplarna. 45:an lär passa utmärkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.