Jag funderar på exakt vad som ska sticka upp ur golvet när jag ska ansluta IFÖ Sign WC-element 1100.

Ska jag ha en klosettanslutning eller det ska det bara sticka upp en 110 muff?

Om jag ska använda en klosettanslutning, hur mycket ska den sticka upp ÖFG?

Och kan en vanlig kragmanschett för 110 rör användas för att täta mot klosettanslutningen som är något större i omkrets?

Blir inte riktigt klok på elementets monteringsanvisning i dessa avseende.
 
Krilleman
Avloppsröret medföljande fixturen passar i en vanlig 110 muff!
 
OK, så en vanlig muff är lösningen.

Följdfrågan blir juh då, hur mycket ska denna muff sticka upp över färdigt golv ungefär?

Det medföljande avloppsröret ser ut att inte nå ner till fixturens "fötter"
 
Krilleman
"Lagom" ;)

Varför IFÖ inte skriver ut det måttet är ju lite konstigt. Jag ska kika på min egen om jag ser något vettigt i lådan...

https://www.byggahus.se/forum/badru...ett-mer-en-vanlig.html?perpage=15#post1959612

Edit:
Efter lite mätning så verkar det som om min 110 muff är 101,5cm ner från ovankant på fixturen.

Eller omräknat 8,5cm upp ovankant från golv.

Det skulle då innebära att det är ca 2cm fritt ner till golvet om man monterar på det medföljande avloppsröret på fixturen.

Men det är ju bara vad en ungefärlig mätning har gett på min fixtur, i min källare. Då innebär det ju inte att jag har anställning av NASA som ansvarig för ISS Modul "Destiny" :wow:

WC.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lagom blir perfekt, jag kör på det!
 
Krilleman
Missa inte min "edit" bara!

Jag var lite sen med att klicka på skicka, så din post är gjort 22,34, men min edit 22,37...
 
Inga problem, jag läser :)

Mmmm, detta låter bra. Så om man höftar till och får muffen att sticka upp 10 cm ÖFG så är man hemma, man bara kapar till det medföljande avloppsröret.
 
Krilleman
Nej, det medföljande röret är inte kap-bart!

Håll dig då hellre någon cm längre ner då en vanlig 110 muff har ca 6cm instick.

Det allra bästa är ju om du kan få till ditt 110mm rör från golvet med en muff som avslutning precis längs golvet. Då kan du ju alltid kapa muffen på ett rör så du kommer exakt rätt den dagen du ska montera fixturen!

Alltså denna delen på ett rör:
19105983-origpic-74ae46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Reglerna känner jag mig bekväm i, men jag får fundera på det med rörets uppstick så som du sa.

Måste tillägga att sånna som du Krilleman är guld värda, tar sig tiden och mäta i källaren! :)
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Nej, det medföljande röret är inte kap-bart!
Varför är det inte kapbart?

Jag har likadan fixtur där avloppsmuffen ur golv kom för långt ut (80mm istället för 60mm från vägg, 40mm från golv). Jag har köpt en excentrisk stos som ska sättas i muffen och därmed bygger muff+stos såpass mycket på höjden att fixturens rör kommer behöva kapas.

Ifö varken instruerar eller avråder från det i sina bristfälliga instruktioner.

Är det materialet som inte gör det lämpligt att kapa eller pajar man någon funktion?
 
Redigerat:
Kan meddela att det funkade bra att kapa, både i teorin (IFÖ sa att det var ok) och i praktiken (allt spolar utan anmärkning).

IFÖ varnade dock för excentrisk stos, kunde tydligen bli sug så att det tömde vattenlåset. Har inte märkt av något sådant dock.

Så om man vill ha IFÖ-fixturen tätt intill vägg ska man helst se till att få avloppet upp så nära vägg det går utan att frångå byggregler.
 
Krilleman
Det jag menar med att WC-böjen ej är kapbar är nedåt. Inte den sidan som WC:n installeras på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.