Hejsan.

Är i slut skedet med mitt hus köp och det är en sista grej som gnager på mig.

Jag har ett hus där en annan tomt gränsar precis intill på baksidan och på sidan av huset. Precis bakom huset ligger en ganska brant sluttning. Min befintliga avloppsanläggning som består utav en trekammarbrunn och stenkista. Ligger nere i denna sluttning. I servitutet står det som följer.

Rätt att behålla, underhålla och förnya avloppsanordning bestående av ledning tre-kammarbrunn och stenkista.

Problemet som jag ser är att någon infiltration finns inte med i servitutet.
Eller är det som så att en infiltration ingår i begreppet "förnya"?

Marken som avloppsanläggningen ligger på är just en slänt och någon bebyggelse där har jag svårt att se.

Har kontaktat markägaren men dem är flera stycken som skall ta ställning i frågan.
 
Stenkista är väl i princip samma sak som infiltration?
 
Det kanske det är? Täcker den upp samma kvadratmeter som en infiltration gör i dagens läge?
 
Nej, normalt inte. Det kan ju vara vettigt att försöka ändra texten i servitutet. Vill grannarna vara petiga kan de försöka hävda att servitutet inte ger rätt att anlägga en (stor) infiltration utan bara en (liten) stenkista.

Jag hade ringt Lantmäteriet och hört hur de ser på saken.
 
Då har jag varit i kontakt med lantmäteriet.

De svarade: vi tar inte ställning eller tolkar servitut.

Sen fick jag inte fram något mer.
 
Vad är det för servitut, är det ett avtalsservitut utifrån att Lantmäteriet inte vill uttala sig?
 
Officialservitut.
 
Hemmakatten
Även servitut följer med sin tid i viss mån. Huvudmeningen är att ni har rätt att anlägga avloppsanläggning med de tillbehör en sådan behöver. Tror inte att ni behöver vara oroliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.