Tydligen hade de som byggde vårt hus (2012) tejpat en plastpåste över avloppets ventilationsrör medan de sprutade in lösull på mellantaket. Sedan hade plastpåsen glömts påtejpad. Detta upptäckte jag först i går.

Plockade bort plastpåsen och satte ett finmaskigt metallgaller på.

Men nu till själva frågan:
Röet slutar nu just ovanför lösullen på mellantaket. Avståndet till vattentaket är närmare två meter och utrymmet är tämligen välventilerat. Skulle det ändå vara bättre att skarva i röret och dra ut det genom ett hål i väggen (kan själv inte göra hål i taket) i ändan av huset. Huset är ställt så att ingen ser den ändan så jag kunde dra ut röret 10-20 centimeter från väggen utan att det stör någon.

Dvs...bättre att lämna det som det är nu eller rör ut genom väggen?
 
Jag skulle dra ut det genom väggen. Skulle tro det räcker med 70mm-rör.
 
Har för mig att nån av VVS proffsen har skrivit att det skall vara 110mm i kallt utrymme. Sök lite så hittar du nog nått om detta.
 
Du ska inte lämna det öppet på vinden. Ökar fukthalten och kan ge problem med tiden
 
Det bör sitta en backventil på om det inte går ut i det fria. Annars kommer fuktig luft och sk-tlukt att fylla utrymmet. På kalla ytor kondenseras fukten och det blir mögel. Är det i ett ouppvärmt utrymme finns risk att backventilen fryser fast i öppet läge. Bästa funktionen får man om röret mynnar utomhus. Där man inte störs av lukten.
 
Chaly
På min vind (kallvind med lösull) går röret (75mm) upp i speciell avluftningstakpanna. Om du har pannor på taket borde du kunna skaffa en sådan och sedan ta upp hål i råspont/papp och koppla på.
 
S
4KNrYwb.jpg

Här har du resultatet av en sönderfrusen vakumventil på avloppsavluftningen... Det där hålet uppstod över en vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.