Hej på er!

Vi håller på med vår badrumsrenovering och rörmokaren var här igår och la avloppsrören på plats. När jag kollade på avloppet igår kväll så såg jag att genomföringen för avloppet till den vägghängda toaletten kommer att gå diagonalt genom golvet. :S

Nu när den ansvarige entreprenören kom hit i morse så tittade vi på det tillsammans och då sa han att det var OK, för manschetten för tätskiktet skulle sluta tätt ändå.

Jag ber om ursäkt för den dåliga vinkeln på bilden.

Kommer detta att fungera bra?
Jag är lite skeptisk?
 
  • IMG_5696.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att den kommer upp dialgonalt går säkert att lösa. Men den ser ut att sitta för nära väggen. Enl branschreglerna skall den sitta minst 60mm från färdig vägg.

Dvs nu antar jag att det vi ser på bilden är en öppnad vägg, dvs att det skall komma skivor på de reglar vi ser.
 
Nja, det vi ser är "inbyggnadsdelen" för toaletten av en installationsvägg som har byggts. Sedan så sitter det faktiskt redan OSB helt och hållet bakom och Humidboard på halva väggen...
Enligt branchreglera så skall det vara 40 mm från färdig vägg (Entreprenören sa detta och jag kollade upp det i BBV 10:1.
Det enda som tillkommer bakom avloppsröret är tätskiktsfolien, sedan kommer det att sättas kakel på en skiva framför toaletten.
Jag bifogar en till bild som kanske förklarar det jag försöker skriva...

Det är ca 40 mm till väggen när den kommer igenom golvet, men avloppet kommer sedan närmare väggen då det kommer upp snett och sedan "rätas ut" med en liten krök...
 
  • IMG_5687.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, nu snurrade jag till det... 40 mm stod det ju i "Säker Vatten", inte BBV 10:1...
 
Inser att jag tolkade första bilden fel.

I BBV 10:1 står det 60mm, sid 12, punkt 6.3.3.

Jag tror att det intressanta är vilket avstånd den har mot väggen, vid den höjd där tätskiktet skall applicaeras. Kravet på avstånd finns för att det på ett bra sätt skall gå att komma åt att lägga tätskikt, Dvs du får mäta ut på vilken höjd du räknar med att flytspacklet skall gå till. På den höjden skall avståndet mot vägg vara 60mm.
 
Japp, nu har jag kollat... Röret ligger 45mm från färdig vägg i den höjd som flytspacklet kommer att vara.
Det går dock inte att flytta ut det mer från väggen, för då kommer den att hamna i skivan som skall klä in toaletten i "lådan". :S

Kan ett undantag göras från reglerna utan att det "stjälper hela lasset"?
Alternativet är att bygga ut hela installationsväggen, och det en herrans massa jobb och vi vill att installationsväggen skall stjäla så lite plats som möjligt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.