Vi kör en till fråga då så har jag tänkt upp dom tre stora frågetecknen vid ett ev husköp.

Som jag skrev i ett annat ämne så funderar jag på att köpa ett fritidshus som används som sommarstuga senaste 18 åren. Detta hus är byggt 1914 och ägts av totalt 3 personer under denna tid.
Dock har det aldrig funnits avlopp i huset utan duschvattnet/köksvattnet från den gräva brunnen har runnit rakt ut i ett dike. Enligt mäklaren måste den nya köparen bygga avlopp eftersom det finns vatten och då jag tänkt bo året-runt så känns utedasset inte så jätte lockande.

Så nu till frågan; vad f'n ska man bygga för något? I min värld är det "bara" att gräva ner en stor jävla tank, någon form av reningsverk/separera och sen dra in rören i kåken till resp del men gissar på att det är betydligt mer avancerat (och kostsamtare) än så.

Är wc och infiltration smidigaste alternativet? Minireningsverk? Hur mycket kan/vågar man göra själv? Har tillgång till rörmokare, elektriker och grävmaskinist som jag kan använda mig av i arbetet.
 
Det vanligaste sättet att lösa avloppsfrågan är att installera en 2 m3 trekammarbrunn och en infiltrationsbädd.
Därifrån leds det renade vattnet till en stenkista eller ett dike.
Grävmaskinisten gör nog hela jobbet åt dig. Rören kan du säkert koppla själv.
Det finns färdiga "byggsatser" att köpa, till exempel
http://www.rinkabyror.se/artikel/avloppspaket-upo-special/

Men reglerna kan variera från kommun till kommun, och beror bl.a. på närheten till sjöar och vattendrag.
Bäst att höra med kommunens VA-experter.

Här finns mycket nyttig information:
http://husagare.avloppsguiden.se/

När det gäller vattnet bör du tänka på att om du bor permanent, året runt, installerar vattentoalett och tvättmaskin kommer vattenförbrukningen att öka mångfalt.
Så din grävda brunn kanske inte räcker till bara av den anledningen.
 
  • Gilla
Snaps och 2 till
  • Laddar…
WC-Avlopp får du numera aldrig enl miljöbalken släppa ut utan du måste ha en sluten tank. Disk, dusch - och tvättvatten föreslår jag att du ordnar en slamavskiljare och infiltrationsbädd för. Det finns restriktioner för vilken typ beroende på markförhållanden på plats och beroende på avstånd till sjö, färskvatten (borrade brunnar etc) el liknande mottagare.
Kolla med kommunen. Ibland vill inspektören se platsen och kanske ha en ett prov via infiltrationsgrop.
det finns flera alternativ Se avlppsguiden (knockOnWood) ovan.
Själv har jag installerat en FANN-bädd och infiltrationsdike. Fungerar klockrent.Visa bilaga fann-anv-in-dran.pdf
 
seniorkonsult skrev:
WC-Avlopp får du numera aldrig enl miljöbalken släppa ut utan du måste ha en sluten tank...
Hittar du inte på nu?

Jag, och hundratusentals andra, har trekammarbrun med efterföljande infiltration.
En gång om året töms trekammarbrunnen av kommunens entreprenör.

Menar du att vi är brottslingar? Och kommunen ser mellan fingrarna :eek:
Kan du styrka ditt påstående på något sätt?
 
Redigerat:
Jag skulle vilja påstå att jag är 100% säker på att andra lösningar än sluten tank är tillåtet!
Min anläggning är drygt 8månader gammal och godkänd av kommunen.
Den består av 3kammarbrunn och markbädd.
Vid hög skyddsnivå får man komplettera med en fosforfälla efter markbädden.
Eller flockningsmedel innan 3kammaren men då ökar slamet avsevärt.
Mvh
 
Tja, utredningar pågår och det skiljer sig mycket beronde på kommun och var du bor. Jag vet att det pågår inventering inom kommunerna och du kan få krav på att åtgärda/gräva om eller förändra bef anläggning. Om du bosätter dig permanent i ett f.d. fritidshus eller om du förändrar ditt avlopp från t.ex. BDT-avlopp till WC-avlopp behöver du sannolikt ansöka om tillstånd för ditt avlopp hos kommunen. Då ska du kontakta miljökontoret i din kommun och berätta att du står i begrepp att förändra ditt avlopp. Du kan också ställa frågor om de krav som ställs på avloppsanläggningar eller ansökan/anmälan och ärendets handläggning. Ofta har kraven också skärpts så att en anläggning som kommunen ansåg uppfyllde kraven för 20 år sedan kanske inte godtas idag.
Om du redan har en anläggning som accepteras av kommunen med små ändringar (t.ex. omgrävning av en markbädd), kan det räcka med att åtgärda detta.
Ta reda på vilka regler som gäller för avlopp i området, t ex om fastigheten ligger inom vattenskyddsområde eller omfattas av s k detaljplan enligt Plan- och bygglagen - detta kan påverka dina möjligheter att släppa ut avloppsvatten. Miljökontoret kan i regel ge snabbt besked om områdesspecifika bestämmelser om du kan ange fastighetsbeteckningen.
Man behöver bara läsa 3.1 i Naturvårdsverkets skrift fört att dra åt sig öronen.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0153-7.pdf

Det är verksamhetsutövaren som är ansvarig och sanktionskostnaderna är jättehöga.
 
MTech ; se #6 Visst kan det vara så beroende på kommunens kanske "brist på kunskap-kompetens" men ändå har jag hellre en sluten tank än gräver om bajsinfiltrationsbädden var 15-20 år beroende på markförhållandena samt att jag förmodligen undviker kommunens kommande ideer på grund av miljön.
 
Nu är jag ingen expert på detta ämne men det seniorkonsult skrev var att man inte får släppa ut WC avloppet.
Är det inte brukligt med tank för toaletten och markinfiltration för övrigt gråvatten?
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Nu är jag ingen expert på detta ämne men det seniorkonsult skrev var att man inte får släppa ut WC avloppet.
Är det inte brukligt med tank för toaletten och markinfiltration för övrigt gråvatten?
Fredrik
Nej, det vanliga är att allt avlopp går till trekammarbrunn med sedimentering och sedan till en infiltrationsbädd.

Om inte särskilda skäl förhindrar detta, t.ex. närhet till vattendrag eller sjöar.
 
seniorkonsult skrev:
MTech ; se #6 Visst kan det vara så beroende på kommunens kanske "brist på kunskap-kompetens" men ändå har jag hellre en sluten tank än gräver om bajsinfiltrationsbädden var 15-20 år beroende på markförhållandena samt att jag förmodligen undviker kommunens kommande ideer på grund av miljön.
Du använder lustiga ord.
Det fasta avfallet (fekaler, toapapper m.m.) sedimenteras i trekammarbrunnen, och sugs upp varje eller vartannat år.
I trekammarbrunnen sker även en viss bakteriell nedbrytning av avfallet.

Till infiltrationsbädden förs vatten, gråvatten, tvätt- disk- badvatten och urin.
Där bryts kväveföreningarna ner i en bakteriell process.
Eventuellt kompletterar man med en s.k. fosforfälla.

Var har du hittat ordet som jag fetade ovan?


PS
Hellre en ny infiltrationsbädd vart tjugonde år, det fixar en grävare på en dag,
än att tömma en sluten tank fyra gånger om året = 80 gånger på tjugo år.
 
Det är ett nykonstruerat ord som jag tycker skall öronmärkas...
Jag vet hur en infiltrationsbädd fungerar. Om den sköts. Och ej svämmar över ellersom det ofta är, ligger lågt så regn- och annat ytvatten fyller 3-k-brunnen. Jag har sett sådana översvämmade där fekalierna (bättre ord) rinner ut i och slammar igen infiltrationsbädden, tyvärr. På en dag fixar nog inte en grävare åtgärderna med borttransport och nytt infiltrationsmaterial men det spelar ju ingen roll. Och, det luktar inte gott i bäddarna. Högre krav kommer. Jagtycker personligen att det är helt fel att släppa ut tungmetaller mm i marken f v b till sjöar och vattendrag. Förvånande att dinkommun godtar detta.
F ö har jag en tank på 10 m3 så den tömningen får avvakta ett bra tak. Dessutom har jag en slamavskiljare på 2 m3.
 
Då är den ju felbyggd och skulle inte ens varit godkänd i ansökan om den svämmar över eller får grundvatten i sig!
Min bädd ligger helt ovan mark just pga högt grundvatten!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
WC-Avlopp får du numera aldrig enl miljöbalken släppa ut utan du måste ha en sluten tank.
Det är inte första gången du skriver faktauppgifter som är helt felaktiga. Är det okunskap eller driver du med oss?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
injonil skrev:
Det är inte första gången du skriver faktauppgifter som är helt felaktiga. Är det okunskap eller driver du med oss?
Det är lite off topic (men inte helt) och jag har observerat samma tendens.

Det är ju ok att vi har olika uppfattningar, och framför våra åsikter.
Men när det görs under förebärande av att vara "expert" som kan allt inom bygge kan det bli lite tråkiga och dyra konsekvenser.

T.ex. är skillnaden i att anlägga en traditionell infiltrationsanläggning och ett minireningsverk avsevärd,
och frågeställaren kan bli lurad av till synes korrekta uppgifter som "WC-Avlopp får du numera aldrig enl miljöbalken släppa ut utan du måste ha en sluten tank".

Råd till konsulten: Markera tydligare vad som är åsikter och vad som är fakta ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Men om man läser innantill:

"Det är enligt 12 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
inte tillåtet att släppa ut orenat avloppsvatten. Enligt 13 § i samma förordning
är det förbjudet att utan tillstånd enligt miljöbalken inrätta avloppsanordningar till
vilka vattentoaletter skall anslutas. Motsvarande gäller vid anslutning av vattentoalett
till befintlig avloppsanordning. Det är även förbjudet att inrätta annan avloppsanordning
utan anmälan. Enligt 14 § i samma förordning är det även förbjudet att
utan anmälan ändra avloppsanordningar som avses i 13 § om åtgärden kan medföra
väsentlig ändring av avloppsvattnets mängd och sammansättning. Enligt 19 § gäller
ett tillstånd att inrätta avloppsanordning i fem år men förfaller om arbetet med
anordningen inte har påbörjats inom två år."
*
Samt miljöbalken;
*
"2 kap. 7§ Skälighetsprincipen De krav på skyddsåtgärder och försiktighetsmått
som ställs på den enskilde eller
verksamhetsutövaren får inte vara oskäliga.
En avvägning ska göras mellan nytta och
kostnader."

Så är ju inte jag orolig att åka dit på något om man bygger enligt regler och tillstånd?
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.