Tänkte göra ett nytt större badrum som ligger vägg i vägg med det gamla badrummet.

Tänkte ha en vägghängd toa för enklare städning på golvet, har inte tänkt en inbyggd utan bara en vägghängd som denna.

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...vKtnhsE0V8Ccz1_uMYGy_7Js6UUePCAoaAkjVEALw_wcB

Den nya toaletten är tänkt att monteras så avloppet på den hamnar i linje med befintliga toalettavloppet, går det att bara borra hål i väggen och ha ett vågrätt rör (kanske runt 40-50cm) och sen en böj ner till befintligt avlopp i gamla badrummet? Annars måste väl väggen byggas ut en del, samt att jag måste göra hål i golvet ner till källaren och där kommer avloppet hamna på fel sida på en innervägg, så kan inte gå på stammen utan måste bila upp källargolvet också för att komma in på avloppsledningen, så blir ju betydligt mer jobb..

Är det något speciellt att tänka på angående tätskikt osv om det går att göra så, har nämligen en toalett på över våningen som har avlopp nedåt men sitter en böj direkt på den och sedan vågrätt rör en bit innan den går på stammen lodrätt, tänkte att det kanske blir ungefär samma sak och där fungerar det utan några problem.
 
Att gå igenom väggen som du beskriver går. Men jag är inte riktigt med på hur du menar anslutningen i bef. badrum. Skall det badrummet vara kvar?

Tätskiktet är inget problem i ditt nya badrum. En rörmanschett runt röret precis som om det går igenom golvet. Men om det bef. badrummet är kvar så måste tätskiktet där göras om, troligen i hela det badrummet.
 
H hempularen skrev:
Att gå igenom väggen som du beskriver går. Men jag är inte riktigt med på hur du menar anslutningen i bef. badrum. Skall det badrummet vara kvar?

Tätskiktet är inget problem i ditt nya badrum. En rörmanschett runt röret precis som om det går igenom golvet. Men om det bef. badrummet är kvar så måste tätskiktet där göras om, troligen i hela det badrummet.
Toastolen ska bort i befintliga badrummet, det avloppet sitter i golvet och det är det som jag tänkte använda till den vägghängda stolen som blir vägg i vägg med det avloppet, så ett vågrätt rör genom väggen sen en böj ner i befintliga avloppet.

Duschen ska bort i gamla badrummet, men golvbrunnen blir nog kvar tänkte eventuellt ha en tvättho där handfatet är i dag, går det även att koppla in vattnet från gamla badrummet och gå igenom väggen med det med? För handfatet blir också hamna vägg i vägg med varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.