Funderar på att bygga utekök med riktigt avlopp. Alltså avlopp från uteköket som kopplas på vårt avlopp utanför huset.

Måste rören då ligga på frostfritt djup? Ett utekök används ju bara på sommaren tänker jag.
 
Claes Sörmland
Avloppsrör behöver inte ligga frostfritt i och med att de är luftfyllda och därmed inte fryser sönder.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avloppsrör behöver inte ligga frostfritt i och med att de är luftfyllda och därmed inte fryser sönder.
Okej, det förenklar ju jättemycket. Det finns inga regler alls gällande djup för avloppsrör alltså?
 
Claes Sörmland
Är det avloppsrör till hus så vill man inte ha dem alltför ytligt. Används de sporadiskt så ökar risken att det byggs på med is i dem och detsamma ju kallare del av landet vi pratar om desto större läggningsdjup (eller isolerskivor ovanpå dem).

Men avloppet till uteköket ska ju inte användas vintertid så där spelar det ingen roll. Se till att ordna med skyddsfyllning kring röret så att frostens markrörelser inte sabbar det. Jag antar att du vill ned till minst på 60-70 cm i alla fall för att få plats med ett 110-rör med skyddsfyllning samt återfyllning.
 
Nej det stämmer. Det som är viktigt är att se till att du har fall på hela sträckan så ingenting blir stående i röret.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det avloppsrör till hus så vill man inte ha dem alltför ytligt. Används de sporadiskt så ökar risken att det byggs på med is i dem och detsamma ju kallare del av landet vi pratar om desto större läggningsdjup (eller isolerskivor ovanpå dem).

Men avloppet till uteköket ska ju inte användas vintertid så där spelar det ingen roll. Se till att ordna med skyddsfyllning kring röret så att frostens markrörelser inte sabbar det. Jag antar att du vill ned till minst på 60-70 cm i alla fall för att få plats med ett 110-rör med skyddsfyllning samt återfyllning.
Är 60-70 cm nödvändigt eller kan de ligga närmare ytan? Hade tänkt lägga singel 10 cm under och över rören och ha ett fall på 0,5 cm per meter. Eller behövs 1 cm per meter?
 
Fulkemisten
Ett problem med detta är att om du kopplar uteköket till avloppet behöver ett vattenlås för att förhindra lukt att tränga upp. Det riskerar då att frysa sönder på vintern.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Kan tömma frostskydd i på hösten, så fryser inte låset.
 
Fulkemisten
Just det. Smart. Bara se till att täcka över så att regn och smältvatten inte spolar bort frostskyddsmedlet då.
 
H
Välj dock medel som är lite miljövänligt inför våren när du spolar det till reningsverket
 
Ja, eller också kör man på en liten stenkista eller rätt ut på marken via en bit rör.

Om jag skulle ansluta det till avloppet hade jag hellre delat vattenlåset och pluggat röret än att slå i frostskyddsmedel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Ja, eller också kör man på en liten stenkista eller rätt ut på marken via en bit rör.

Om jag skulle ansluta det till avloppet hade jag hellre delat vattenlåset och pluggat röret än att slå i frostskyddsmedel.
Delat vattenlåset? Plockat isär det och pluggat igen till vintern eller?
 
Jag hade låtit vattenlåset vara delat som vid rensning av det och satt en plugg i röret för att slippa lukt från avloppet, om jag anslutit det till avloppet. Inför vintern ja.
 
  • Gilla
Fruitcakelady
  • Laddar…
H
Är ändå enkelt att tömma i frostskydd.
Slipper man ta isär
 
Absolut, men du måste på något viss försäkra dig om att ingen vätska kommer i vattenlåset under vintern för då fryser det ändå itu.

Det tar ju inte många sekunder att dela ett vattenlås å andra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.