Hej

Vattenlåset till tvättmaskin/torktumlare bäckar igen efter 2-6 mån. Vatten på golvet och manövern av med bänkskiva, dra fram maskiner demontera och rengöra vattenlåset. Funderar på en hållbar lösning för att slippa denna ryggknäckarövning. Tänkte sätta ett avstick under vattenlåset och koppla tm låta tt vara kvar i vattenlåset. Vad tror ni kunniga om idén? Avloppet är 40mm och enl bild.

Hälsningar Kristian
 
  • Rörmokardetaljer bakom tvättmaskin visar vattenlås och slangar med begränsat utrymme för underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag kör en TM så men den ska ju egentligen ha vattenlås. Eftersom inga luktproblem har uppkommit så har jag kört vidare.

Men varför beckar ditt vattenlås igen? Är det textilfibrer eller påväxt? Om det är påväxt kanske 90-gradersprogram varannan vecka vara en lösning?
 
  • Gilla
Jaka99
  • Laddar…
Det finns ju vattenlås för högre flöden. Ex ett u format avloppsrör. Men då kanske skräpet fastnar längre fram i avloppet.
 
  • Gilla
Jaka99 och 1 till
  • Laddar…
Ja, en tanke är att bygga ett eget vattenlås, problemet med vattenlåset är att minsta hårstrå fastnar och sen byggs det på och klarar inte att svälja volymen från tm vid tömning. Hittar dock inget lås för tm som är bättre tyvärr.
 
Krilleman
  • Gilla
Jaka99
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Köp denna, gärna en för TM och en för TT och bygg ihop med vitt grenrör under.

Problemen ur världen. (y)

Jag kör själv med detta upplägg och det fungerar klockrent!

[länk]

[bild]

Snabb googling hittar jag det billigast här:
[länk]
Perfekt kör på det alternativet verkar smartast Såg det låset men har fick för mig att det va ännu sämre dock helt utan belägg
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Titta, det fanns visst Y-slangnippel att köpa till... Klockrent!

[länk]
Nämen perfekt med detta låset slipper man dessutom oron att slangarna flyger ur, låsflärpen är rätt opålitlig.. Tack för all hjälp
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.