Ännu en tråd från mig, tänkte det är smidigast att dela upp frågorna.
Avloppet för toaletten sitter på rätt ställe inför renoveringen, men tyvärr är det kapat längs med golvet. Hur förlänger jag detta på rätt sätt så att tätskiktet blir korrekt utfört?

Tack!
 
Kan någon moderator flytta denna till VVS-avdelningen? Känns som den passar bättre där?
 
Tryck i en Jafo golvanslutningsstos. Tätskiktet ansluts mot denna och den är gjord för att avloppet inte ska sticka upp nämnvärt.

Illustration av en Jafo golvanslutningsstos med beskrivning av montering och tätskikt för klinkergolv och plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Amir Vranjkovina
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tryck i en Jafo golvanslutningsstos. Tätskiktet ansluts mot denna och den är gjord för att avloppet inte ska sticka upp nämnvärt.

[bild]
Kanon! Då löser det sig. Jag kan dock inte förstå skillnaden mellan de olika modellerna. Finns mängder att välja på.
Röret som kommer upp ur golv är 110mm yttermått.
https://www.vvsobygg.se/catalogsearch/result/?q=golvanslutningsstos
 
Som fotnot till tyvärr..........det är vanligtvis så här man bygger nuförtiden. Man har ingen aning i början om hur det ska spacklas eller göras framledes så det brukliga är att man går upp med slätrör bara kanske ett par dm extra. Sen när man har spacklat och gjort det sista så kapar man röret jäms med golvet och använder sen dylika produkter.
Bygger man på gammalt vis med riktig WC anslutning så gäller det ju att hålla tungan rätt i mun och mäta in den korrekt. Det har ju hänt att den hamnat för lågt när allt är på plats och då blir det inte lika enkelt att korrigera.
Fast det gäller ju dock att ingen är för snabb och kapar röret för tidigt också.............
 
  • Gilla
Chippen87
  • Laddar…
Måttade även upp avståndet som röret kommer ha från vägg. Innan k-plyfa, gips, tätskikt och kakel så är avståndet 7cm.
Efter alla lager är där så blir avståndet cirka 3cm.
Bör jag då ha en excentrisk golvanslutningsstos? Och i så fall vilken?

Måttband visar avståndet på 7 cm från en vägg till ett rör innan installation av ytterligare byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kikar på denna toalettstol:
Gustavsberg Nautic 1500
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/Drawing/converted/1500_drawing.gif
 
Det finns som du säger många stosar att välja på. Detta dokument ger lite översikt:

https://www.jafo.eu/fileadmin/user_...NINGAR/jafo-wc-stosar-monteringsanvisning.pdf

Med 110 mm slätände så ska du ha någon märkt med rött A. Du behöver ha 60 mm mellan rör och vägg enligt Säker Vatten för att man ska kunna montera tätskiktsmanschett bra så du behöver en excentrisk då. De som man sätter tätskiktet över ger 30 mm offset (rsk 3106710) så det blir precis på håret. Finns lösningar med större offset också men då sitter tätskiktet ”innan offseten” så det hjälper inte.

Om du inte har gjort det innan så lusläs Säker Vatten och branschregler BKR från pärm till pärm ett par gånger så du upptäcker saker som rör för nära vägg nu och inte när det är färdigt.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det finns som du säger många stosar att välja på. Detta dokument ger lite översikt:

[länk]

Med 110 mm slätände så ska du ha någon märkt med rött A. Du behöver ha 60 mm mellan rör och vägg enligt Säker Vatten för att man ska kunna montera tätskiktsmanschett bra så du behöver en excentrisk då. De som man sätter tätskiktet över ger 30 mm offset (rsk 3106710) så det blir precis på håret. Finns lösningar med större offset också men då sitter tätskiktet ”innan offseten” så det hjälper inte.

Om du inte har gjort det innan så lusläs Säker Vatten och branschregler BKR från pärm till pärm ett par gånger så du upptäcker saker som rör för nära vägg nu och inte när det är färdigt.
Då klarar jag mig precis, överdrev lite med 3cm kvar, räknade högt iom, tätskikt och fix.
Så 3106710 rsk_small.png är den som passar detta?

Upptäckte nu att avloppet till handfatet kommer hamna för nära vägg.
Måttband visar 3 cm utrymme mellan avlopp och vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35mm ifrån vägg, innan alla lager är uppe, vilket betyder att den hamnar i stort sätt i väggen.

Vad är smidigaste sättet att lösa detta på? Bila upp en liten bit? Hur ansluter jag i befintligt rör?
 
J jockebq skrev:
Då klarar jag mig precis, överdrev lite med 3cm kvar, räknade högt iom, tätskikt och fix.
Så 3106710 [bild] är den som passar detta?

Upptäckte nu att avloppet till handfatet kommer hamna för nära vägg.
[bild]
35mm ifrån vägg, innan alla lager är uppe, vilket betyder att den hamnar i stort sätt i väggen.

Vad är smidigaste sättet att lösa detta på? Bila upp en liten bit? Hur ansluter jag i befintligt rör?
Den stosen blir bra!

Tvättställsavloppet behöver du nog göra något åt. Det är en sak om det blir 50 mm istället för 60 mm, då kan man fundera på om man kan acceptera avvikelsen om man tycker att man kan sätta tätskiktet bra i alla fall, men kloss mot vägg är inte bra. Antingen kan man som du säger bila så att det kan flyttas ut lite. Ännu bättre vore att gå upp i väggen och sen ut så att du helt slipper genomföringen i golv. Ser dock ut att ligga andra rör precis bakom. Ytterligare en variant kan då vara att bygga ut väggen lokalt för att få avloppet i väggen utan att behöva flytta det. Kan göras ända upp i tak eller en bit om med ett hyllplan överst exempelvis.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Den stosen blir bra!

Tvättställsavloppet behöver du nog göra något åt. Det är en sak om det blir 50 mm istället för 60 mm, då kan man fundera på om man kan acceptera avvikelsen om man tycker att man kan sätta tätskiktet bra i alla fall, men kloss mot vägg är inte bra. Antingen kan man som du säger bila så att det kan flyttas ut lite. Ännu bättre vore att gå upp i väggen och sen ut så att du helt slipper genomföringen i golv. Ser dock ut att ligga andra rör precis bakom. Ytterligare en variant kan då vara att bygga ut väggen lokalt för att få avloppet i väggen utan att behöva flytta det. Kan göras ända upp i tak eller en bit om med ett hyllplan överst exempelvis.
Kanon!

Ja, det är ett litet problem att lösa. Men enligt säker vatten så får man väl ha avlopp i golv om jag förstår det rätt? Endast vatten som inte får komma ur golv.
Det är lite synd att det är befintliga rör där som du säger. Det är rören till handfatet. Ska jag satsa på att regla upp och bygga in avloppet? Räcker det att regla upp och bygga med konstruktionsplywood, eller krävs något speciellt material för detta?
 
Här kommer lite tydligare bilder på området vid handfatet:
Område vid handfat med exponerad VVS-installation och stomme av trä inför byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat område vid handfat med synliga vattenrör, avloppsrör och isolering mellan träreglar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att jag kunde bygga något sånt här?
Område vid handfat med ritad skiss för föreslaget byggprojekt, inklusive rör och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det tillåtet? Regla upp den och send k-plyfa + gips och klä den som väggen,samt kakla in den.
Får avloppet gå ut på ovansidan?
 
Det är okej med avlopp genom golv, bara avståndet till vägg är tillräckligt. Om du bygger ut väggen eller en låda så kan du bygga den på samma sätt som väggen.

Att bygga som på din sista bild borde väl knappt hjälpa, då är du lika nära vägg där avloppet kommer upp? Så här tänkte jag:

Schematisk ritning av avloppsrör genom golvet med föreslagen väggutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är okej med avlopp genom golv, bara avståndet till vägg är tillräckligt. Om du bygger ut väggen eller en låda så kan du bygga den på samma sätt som väggen.

Att bygga som på din sista bild borde väl knappt hjälpa, då är du lika nära vägg där avloppet kommer upp? Så här tänkte jag:

[bild]
Ja, min bild var lite otydlig, tanken är att bygga lådan så att kanten på avloppet blir 6cm från vägg. Så lådans storlek anpassas efter det. Slipper helst bygga ut väggen så som du föreslår, även om det är en bra idé. Det tar lite för mycket på rummet.
Frågan är bara om det går att ha den utbyggnaden av avloppet tillsammans med en kommod. För det ska vara en kommod med två lådor under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.