Jag har två värmepumpar i mitt hus, en för vardera våningsplan. Utedelarna sitter monterade ovanför varandra enligt bild. Efter första vintern, när den undre utedelen totalt isades igen av kondensvattnet från den övre, byggde jag detta lilla tak för att skydda den undre. Det funkar, men de båda enheterna producerar så mycket kondensvatten att det snart blir en kulle av is på marken nedanför.

(Bild från 2015)
Två värmepumpar monterade ovanför varandra med skyddstak för den undre, omgiven av snö och is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker att det inte kan vara bra för plattan i det långa loppet av att utsättas för en massa is, att det med tiden blir en form av erosion, onödigt stort slitage, samt eventuell fuktvandring in i huset. Jag har inga belägg för detta, men är sugen på att avleda vattnet längre bort i en rabatt eller så.

Som en nödlösning står nu en skottkärra under och fångar upp vattnet, ur denna tömmer jag vattnet med hävert med jämna mellanrum. Dock funkar ju detta inte på vintern, samt att eftersom jag inte bor på platsen, hinner denna skottkärra ibland bli överfull och rinna över. Dessutom blir skottkärran sabbad och jag vill ha en snyggare lösning på avledning av vattnet.

Den naturliga fortsättningen på det lilla taket är att bygga en liten hängränna och leda bort vattnet i. Men det blir kanske både billigare och enklare att leda bort vattnet direkt genom ett rör/slang. Den övre pumpen har ju ett rör ur vilket kondensvattnet kommer, men på den undre kan jag inte se varifrån vattnet kommer.

Jag tänker mig att det kan lösas med en bit PEM-slang (som jag har liggandes) som grävs ner till en intilliggande rabatt och eventuellt en frostskyddskabel för vinterbruk, men vilka praktiska hinder kan man stöta på och hur hade du gjort?
 
Jag skulle skaffat två st dräneringstråg "pancake" med lång isolerad slang och satt dit under de båda värmepumparna. https://www.polarpumpen.se/luft-luf...onteringstillbehor/draneringstrag-pancake-6-m Sedan göra en liten stenkista på frostfritt djup intill rabatten och gräva ner slangarna dit. Därefter på med en bit markduk som täcker stenarna och fyll igen gropen. Står att "pancake" är testad ner till -34 grader.
 
Ja det var en bra idé, att använda ett tråg, men för de pengarna kan jag nog bygga mig ett mycket billigare av prylar jag redan har. Frågan är om själva tråget måste vara uppvärmt, eller om det räcker med en värmekabel i slangen? Slangen kan man ju för all del kan isolera också.

När du säger "stenkista på frostfritt djup", slår det mig att det ju bara någon meter eller så ifrån pumparna, finns vad som verkar vara en dräneringsbrunn, den borde man ju kunna använda? Vet inte om den är frostfri, men även den kan man ju isolera tänker jag.

Hittade en bild:
Bild på en öppen dräneringsbrunn omgiven av småsten och grus, med rör och skräp inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en dräneringsbrunn man kan använda. Går ju att skära till kraftiga mark-isoleringsskivor och lägga ovanför rören ev. med ett par avsågade tryckimpregnerade trästolpar för trädgård som stöd ner i brunnen. Sedan på med locket till brunnen med ett urtag för kondensvattenslangarna eller hur man gör. Har själv tappat räkningen på hur många tusen kr och arbetstimmar jag lagt ner på att få kondensavloppet att fungera bra. Har också dubba utedelar men de sitter bredvid varandra. Uppsamlingstråget måste vara uppvärmt annars byggs det på is där. Avledningsslangen ska givetvis vara isolerad och det behövs en frostskyddskabel i.
 
Tack för ett bra och informativt svar. Intressant med någon annan som haft/har samma problem, då får man som regel bra svar på hur man kan lösa problemet. Plankar idén, men designar den utifrån mina förutsättningar och mitt sinne.

Jag har redan börjat hålla utkik efter delar jag har liggandes, samt format ett embryo till idé. Detta ska dock göras under den varma säsongen, så tills dess får det bero. Situationen är inte så allvarlig i år som på bilden från 2015. Räknar med att det kommer ta nästan "oproportionerligt" med tid, men att slippa handskas med detta manuellt kommer att bli en sån lättnad att det rent psykologiskt lönar sig. Det är ju trots allt lite kul att bygga och designa egna grejer från scratch. Uppdaterar tråden med bilder så snart framsteg tas.

All input tas tacksamt emot! :)
 
Fulkemisten
En släkting har en kondensavledningslösning där ett vanligt avloppsrör är nedgrävt dikt an mot källarväggen på några decimeters djup. Så nära väggen är det frostfritt och röret går sedan typ 5 meter bort till husknuten och ansluter till dagvattnet från stupröret. Inga problem med is vintertid vad jag har sett eller hört. Inget tråg behövs dock utan aggregatet har en slang som går direkt till avloppsröret.
 
Det låter ju otroligt att han lyckats få det hela helt passivt och det är ju attraktivt. Mindre attraktivt låter det stora grävjobb det innebär att inte bara gräva ner ett mycket grövre rör, utan även på större djup.

Kanske kan det delvis bero lite på VAR i landet man bor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.