Hur lämpligast dra avlopp från gäststuga till trekammarbrunn?
Förutsättningarna är att avloppet antingen grävs runt bostadshuset alt. ansluts genom bostadshuset.
I husets källare har det tidigare stått en toalett där avloppet är igenmurat (röda krysset). Gammalt järnrör som där det tidigare varit problem med stopp. Kanske knappast något att satsa på?
Helst skulle vi inte vilja lägga avloppet så djupt eftersom marken är ganska svårgrävd (stenig). Anslutning utanför huset förutsätter att vi kommer ner under plattans nivå utanför huset vilket är +2m. Om vi drar avloppet runt huset kanske man kan ta in det genom muren under mark och ansluta till själva huvudstammen där den går ner genom källargolvet eller är det en tokig lösning? Blir ju en del svängar på vägen runt huset.
 
  • Schematisk ritning som visar möjlig dragning av avlopp från gäststuga till trekammarbrunn med hinder markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Vid knepiga och mer tillfällig användning skulle jag satsa på en
SANIACCESS 1 , dvs liten pump för wc + handfat/dusch
Går på dryga 5 tusen men kan vara värt besväret
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Vid knepiga och mer tillfällig användning skulle jag satsa på en
SANIACCESS 1 , dvs liten pump för wc + handfat/dusch
Går på dryga 5 tusen men kan vara värt besväret
Var tänker du att den ska placeras? Måste väl vara i källaren?
 
Kopplas mot wc direkt
 
H håbbe1961 skrev:
Kopplas mot wc direkt
Ok men då måste alltså trycksidan över hela gården.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Vid knepiga och mer tillfällig användning skulle jag satsa på en
SANIACCESS 1 , dvs liten pump för wc + handfat/dusch
Går på dryga 5 tusen men kan vara värt besväret
Jag är inte så bevandrad i avloppspumpar, men efter en snabb koll så ser det ut som om SANIACCESS 1 enbart pumpar från en WC. Ska du ha tvätt och dusch också så får du välja en SANIACCESS 3, som kostar 7800:-.

Men detta är förmodligen ändå billigare än att gräva avlopp med fall hela vägen från stugan till anslutningspunkten. (Om man nu tänker att stugan ska ligga på baksidan av tomten och anslutningspunkten är på framsidan ute vid vägen. Men det behöver ju inte se ut så hos TS.)
 
A andersmc skrev:
Jag är inte så bevandrad i avloppspumpar, men efter en snabb koll så ser det ut som om SANIACCESS 1 enbart pumpar från en WC. Ska du ha tvätt och dusch också så får du välja en SANIACCESS 3, som kostar 7800:-.

Men detta är förmodligen ändå billigare än att gräva avlopp med fall hela vägen från stugan till anslutningspunkten. (Om man nu tänker att stugan ska ligga på baksidan av tomten och anslutningspunkten är på framsidan ute vid vägen. Men det behöver ju inte se ut så hos TS.)
Avloppspump eller ej så måste röret ner i backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.