Hejsan, hoppas jag kan få hjälp här. Jag har en liten stuga som jag skall bygga en dusch i. Jag har gjort själva utrymmet i anslutning till toaletten och väggarna är klara. Nu ska jag borra hål för själva avloppet och jag vet inte riktigt vilken dimension hålet skall borras i, är det någon som vet hur stort hål jag skall borra?

Tack på förhand
 
Hej och välkommen!

Generellt så är avloppsdimensionen 75 mm för dusch MEN vad har du tänkt dig för duschlösning, golvbrunn eller duschkabin?
 
Jag tänkte ha golvbrunn. Är det möjligt att koppla den till befintligt avlopp för toaletten?
 
Hålet för golvbrunnen skall sågas upp med en sticksåg, diametern du skall ha står på anvisningen som fäljer med brunnen. glöm inte att förstärka golvet där du sätter brunnen.
Tar du en brunn med utlopp nedåt så kan du gå under trossbotten fram till ditt befintliga avlopp, det är den enklaste och vattensäkraste lösningen.

Rördiametern skall vara minst 75 mm, standard är 110mm och 75mm till tvättställ går det bra med 50mm

www.byggbo.se hittar du de billigaste rördelarna samt bra instruktioner under menyn bygghjälp längst ned på sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.