Hejsan håller på att istallera den nya diskmaskinen hemma, men upptäcker att inte avloppet från diskmaskin inte passar på samma avlopps koppling på vattenlåset? Finns andra avloppskopplingar att gå på vattenlåset men vet inte hur man öppnar en sådan?

Tack på förhand.
 
Det finns en uppsjö av olika vattenlås till diskbänkar och ungefär lika många påstick.

Utan bilder kan nog ingen hjälpa dig
 
IMG_20131211_122121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är vattenlåset, i den röda ringen satt den gamla avlopps slangen ifrån den gamla maskinen, den nya slangen passar bra där vid gröna ringen men det är inte öppnat, är det bara att borra upp det då eller?
 
Den sitter lite slappt på det röda uststicket men kan man kanske köpa en riktig slangklämma och sätta slangen där ändå?
 
Antigen borrar du eller tar en kniv. Kan vara knivigt med kniv när den är fastmonterad. Borra upp hålet, använd slangklämma, jag skulle även passa på att plugga det öppna hålet ovanpå. Får du stopp i avloppet så är det trevligt om du märker det i diskhon innan du märker det på golvet. Jag skulle kört på gröna om den passar tightare och med klämma. Hängslen och livrem är ett uttryck som gärna används på forumet:)
 
Redigerat:
Perfekt, tror ni dom har nån plugg att sätta igen hålet med där uppe på rörfirmor eller liknande?
 
Sätt den med en slangklämma i den röda ringen och slipp plugga igen.
 
Är slangen för kort eller varför vill du byta anslutning från röd till grön?
 
Tycker det är lite dumt att sätta den i den röda då den sitter slappt där, sitter mycket tightare på den gröna anslutningen.
 
Jag har aldrig tittat efter det själv men det ska säkerligen finnas på en välsorterad VVS butik. Annars är det bara att fråga hur det ska pluggas på bästa sätt. Mät diametern innan du går dit:)
 
Nu är jag ingen rörmokare men blir det inte fel om slangen fästs vid den gröna ringen, risk att vatten rinner bakåt vid ev stopp i avloppet?
Slangen skall väl göra en båge uppåt och anslutas på ovansidan, dvs rödmärkt anslutning.
 
Om det blir stopp i avloppet så pumpas spillvattnet upp i disklådorna och du slipper översvämning.
Det gäller för båda fallen, anslutning vid rött eller grönt.
Om du ansluter till grönt så måste naturligtvis den röda stosen vara pluggad och tvärtom.
 
Redigerat:
Amatörbyggaren skrev:
Nu är jag ingen rörmokare men blir det inte fel om slangen fästs vid den gröna ringen, risk att vatten rinner bakåt vid ev stopp i avloppet?
Slangen skall väl göra en båge uppåt och anslutas på ovansidan, dvs rödmärkt anslutning.
Som jag förstått det så brukar det kopplas på ovansidan då de är räfflade (för bättre fäste). Men i detta fall så passar inte anslutningen tätt mot den övre. Och sen i sidan är ju räfflad i detta fall. Att det rinner tillbaka mot disk borde inte vara något problem. Det sitter väl backventil på avloppslangen?
 
A)
Slangklämma är nödvändig, annars kan slangen hoppa av. Och du märker inget förrän du har 10 liter vatten på köksgolvet.

B)
Att slangen går "slappt" på anslutningen behöver inte vara fel. Kan du få det tätt med hjälp av en slangklämma är den röda ett bättre val. Man behöver normalt inte pressa på slangen, den brukar gå att få på ganska lätt.

C)
Oavsett vilken stos du väljer skall diskmaskinens avloppsslang dras upp i en båge till alldeles under köksbänken.
Där bör den fixeras med en slanghållare, som brukar följa med när man köper en maskin eller en reservslang.
Som den nedtill till höger på denna bild:
8872358936606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och ett sista litet påpekande:
De där "slangklämmorna på bilden ovan duger inte.

Köp en riktig slangklämma som kan skruvas åt så slangen sitter ordentligt.
En sådan här alltså:
753054.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.