Efter att dammet lagt sig i mitt källarprojekt har jag ett gäng 75&110mm rör som sticker upp genom klinkergolvet (gammal källare så inget tätskikt just här).

Nu när jag ska gå vidare inser jag att jag inte helt tänkt klart, t.ex. hade det varit bra med en specialanslutning till toaletterna gjuten i betongen.

Men nu ser det ut såhär... har vattenburen golvvärme så att riva upp något är absolut sista utvägen.

  1. Vilken höjd över klinker ska jag kapa 110mm röret för toaletterna?
  2. vad behövs för att koppla ihop toaletter (D102mm på iallafall gustavsbergsvarianten) med avloppet?
  3. En av toaletterna skulle må bra av att kunna flyttas lite i sidled, funkar koncentriska delar här?
  4. Jag har några D75mm rör för handfat, diskho och tvättmaskin. Vilken höjd kapar jag dom över klinkern?
  5. D75mm rören vilka delar behövs för att ansluta handfat och diskho (det mesta verkar följa med ikeagrejerna men inte själva övergången grått 75mm rör till vitt synligt rör.
Rör som sticker upp från ett klinkergolv i en källare, omgivet av vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plaströr sticker upp genom klinkergolv vid vit kakelvägg, skyddskant tejp runt röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har några tankar om vilken höjd avloppsrör 75&110mm ska kapas över färdigt golv?
 
Mikael_L
Inget tätskikt, ja det är ju alltid något som var bra. Ty annars hade vi kommit och hojtat hur tokigt det var att inte göra toalettavsättningen rätt från början.
Det är ju lite tokigt nu också, som du själv tydligen insåg, men nu behöver vi i alla fall inte grunna på tätskiktsfrågan.

75mm röret skulle jag kapa något över klinkerytan, kanske 1-2 cm, jag antar att du kommer ha en sån där vit huv över, så det inte syns sen.

Sen är nog enklast en gummimuff, 75-50, 75-40 eller 75-32, beroende på vilken dimension du sen ska ha.
Typ något sånt här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-gumminippel-70-75-40-50-orange/
https://www.bauhaus.se/gumminippel-75-70-50-40mm

Toalettavloppet är jag lite mer osäker på vad som är bäst, så det svaret överlåter jag med varm hand till någon annan tills vidare.
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.