Hej,
Precis innan jul upptäckte vi att det vart 2 cm vatten i kläd garderoben I källaren, där avloppet går ner från övervåningen.

Rummet är ca 10 kvadrat, lite surt men kunde varit värre.

Vi upptäckte att det va då stopp i avloppet under golvplattan, spolade rent via titt luckan och efter många moment fick loss allt.

Nu har vi hackat sönder runt röret och allt ser bra ut, vi vet vart på ett ungefär hålet där vattnet kom ifrån.

Som ni ser på bilden där jag pekar är hålet, tror det ligger någon slags tätningsmassa, så min plan är att pilla sönder runt där ganska mycket och sedan täta igen det.

Sedan gjuta igen hålet med cement eller likande.

Min fråga, låter det vettigt? Så slipper jag undvika byta ut allt o avlopp röret som går upp.
Vad för tätningsmassa ska jag använda isåfall?
 
  • Finger pekar på potentiellt läckageställe på avloppsrör i källare för reparation och tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör som sticker upp från ett betonggolv i källaren, med upphackat område runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog börja planera för byte, har det rostat hål i dom stående kan du ju gissa skicket på dom liggande.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt och 1 till
  • Laddar…
Som Stefan N nämner så är det dag att planera och genomföra åtgärder på samtliga stammar i huset. Gjutjärnsrör har en begränsad livslängd och när det väl börjar springa läck så är det en bra indikation på att det är dags för åtgärd.

Den stående stammen är lätt att åtgärda, bara kapa av och byta till en plast, skarvas ihop med fernco eller jet koppling. Detta kan vara en bra åtgärd för att inte få läckage där igen. Men ni bör även ser över övriga stammar i huset, det gäller tyvärr även badrum med gamla gjutjärnsbrunnar.

Antar att inkommande Vatten och avlopp heller inte är bytt? Är det Galvade rör på inkommande vatten så kan de skapa stora problem om de börjar läcka. Kan vara läge att byta dem också.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Hallonbåten
Apako Apako skrev:
Hej,
Precis innan jul upptäckte vi att det vart 2 cm vatten i kläd garderoben I källaren, där avloppet går ner från övervåningen.

Rummet är ca 10 kvadrat, lite surt men kunde varit värre.

Vi upptäckte att det va då stopp i avloppet under golvplattan, spolade rent via titt luckan och efter många moment fick loss allt.

Nu har vi hackat sönder runt röret och allt ser bra ut, vi vet vart på ett ungefär hålet där vattnet kom ifrån.

Som ni ser på bilden där jag pekar är hålet, tror det ligger någon slags tätningsmassa, så min plan är att pilla sönder runt där ganska mycket och sedan täta igen det.

Sedan gjuta igen hålet med cement eller likande.

Min fråga, låter det vettigt? Så slipper jag undvika byta ut allt o avlopp röret som går upp.
Vad för tätningsmassa ska jag använda isåfall?
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tar-man-isaer-en-skarv-pa-ett-gjutjaernsroer.18517/
 
Staffans2000
Gjutjärnsrör kan ha en mycket ojämn kvalite. Därför är det möjligt att du har ett måndagsexemplar som börjat läcka. Det under alla avseenden ingen panik. Täta du som du tänkt, eller med en slangklämma och lite gummiduk, eller vad som helst. Det är ju inget tryck.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.