Hej, äntligen mitt första inlägg här på forumet.

Tänkte börja med ett problem som uppstod under gårdagen i pågående husrenovering.

Situation:

Har en källare där en lägenhet skall göras. Håller nu på ¨med badrummet (tidigare bara dusch) och ska alltså göra avlopp till toalett.

Bilat upp betongen och hittat huvudavloppet, kom rakt på det "längsmed" röret från ducshen, har alltså en helt öppen kanal rakt in i ca 50cm rör som därefter skarvar ihop med avloppet som leder ut i gatan.

Problemet är alltså att skarva ihop detta. Till duschen hade de tidigare bara lagt i ca 40 cm rör i befintligt avlopp och låtit vattnet rinna där. men hur ska jag göra med toalettens avlopp? mitt 110mm rör är lite för stort för att stoppa in i gjutjärnsröret. Ska jag skarva på ett 100 rör och skjuta in de ungefär lika långt som de var gjort tidigare med ett 80 rör?

Gjutgärnsröret är trasigt i inloppet och går därefter ut i annat rum som redan är golvlagt etc. vill helst slippa bila upp det med.

Detta ska göras under dagen, tacksam för snabba och trevliga svar!

Väl mött.
 
Hej Christopher_B
Kanske lite sent svar
Jag har själv bytt en del av stammen i källaren och skarvat 110 rör på gjutjärn, det finns en del speciallösningar för detta. Själv kunde jag använda bef muff på gjutjärnet och där fixera en 110 pp muff med en special gumminippel från Faluplast. Om du kan få en rakslätända finns det en Franco koppling säljs bla av Dahl med vilken du kan skarva olika dimensioner ex 80 gjutjärn till 110 pp rör.
Hoppas det löste sig för dig.
/Mazen
 
Tack för ditt svar, men såg det försent.

LEtade runt i butikerna här i trakten som en tok, orkade inte mera och platsade igen lite hål i min trasiga båt istället.

Då kom jag på en ide. Jag kapade ett "jack" i vanligt 110mm avoppsrör, spännde ihop de till de mått ( - 0,5cm) som gjutjärnet var i innerdiameter, och plastade igen med glasfiber och polyester.

Sedan körde jag in röret ca 25 cm i gjutjärnet (utav ca 1 meter möjligt innan en 45-70 graders böj)

sedan på med massa gojs runtomkring "skarven" för att täta, typ smältplats och silikon. Och sedan var ju detta löst, nu är de gjutet och golvet än inlagt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.