Mellan vårt hus och vår trekammarbrunn har vi ett betonglock som är c:a 30 cm i diameter. Igår såg jag att det läckt ut avloppsvatten på en yta av 30-40 cm2, ur denna brunn. Vi har ej tömt vår brunn på c:a 13-14 månader. Efter att vi duschat och tvättat och diskat igår, var det fyllt till bredden i denna rensbrunn(?), men efter en timme hade det sjunkit med c:a 10 cm. Nu till mina frågor:

Är detta mindre betonglock nån slags rensbrunn?

Löser jag problemet om jag tömmer trekammarbrunnen?

Det är ingen skillnad vid spolning inne i huset.

Har varit nere i krypgrunden och där syns det inget onormalt.

Tacksam för svar.
 
Redigerat:
Antagligen är det en rensbrunn. En tömmning av trekammarbrunnen kan inte va fel i detta läget.
 
Nej, jag har tänkt ringa dom nu ett tag, men ej fått tummen ur arslet. Jag misstänker också att en tömning kanske löser det hela.
 
Var ute och tittade i den s.k. rensbrunnen, och det som finns där är mellanhårt klegg. Dessutom har det sjunkit ytterligare, så nu ligger klegget c:a 30 cm under kanten.
 
Hemmakatten
Men, brukar inte kommunen komma en gång per år o tömma trekammarbrunnen? Det är väl inget man ringer på efter behov. Har haft för mig att det är lag/ett måste att tömma den åtminstone en gång per år.
 
Jag har också för mig det, men vad vi kan komma ihåg så är det ett bra tag sen dom var här. Skall ringa på måndag morgon.
 
I den här brunnen, finns det endast ett inkommande och ett utgående rör? Håller med om att det låter som något slag av rensbrunn, men vill ändå kolla följande.
I vår sommarstugan har vi en liknande brunn till trekammarbrunnen men den sitter som en fördelningsbrunn för de två utgående slangarna till infiltrationen, däremot så har vi ingen rensbrunn.
 
Vet ej. Kan ej se nåt rör alls. Från krypgrunden går det ett plaströr till denna brunn, ser ut som att det ligger på c:a 1,5 meters djup. Har pratat med min mor, och hon sa att vi hade likadant i vårt föräldrahem.
 
Eg är det ju bara det "grova" som ska stanna i 1:a kammaren i trekammarbrunnen. Det brukar vara rätt völ tilltagna så har du kollat att du inte har stopp UT från trekammarbrunnen? För då stiger ju nivåerna överallt direkt.
 
Nivån i trekammarbrunnen är helt normal. Jaja. Får väl se vad som säger imorrn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.