En vattenmantlad kamin idag har ofta fyra VVS-anslutningar.
1. Varmt vatten till acktank (22 mm Plus-prisol)
2. Retur från acktank (22 mm Plus-prisol)
3. Kallvatten för "nödkylning" (15 mm PEX)
4. Retur av kallvattnet.

Vi kommer lägga ner 1-3 i plattan i förväg. Inga konstigheter. Men hur gör man med avlopp för nr 4 ?

Går det att lägga en 15 mm PEX till närmaste golvbrunn / vattenlås 8 meter bort? Skruva ihop detta tätt vid kaminen då så klart. Det kommer då finnas böjar m.m. och höjdskillnader på detta men känns som det borde fungera. Tror det är vårt huvudspår för tillfället.

En golvbrunn i vardagsrummet känns inte aktuellt. Ett "tvättmaskinavlopp" (sånt som sitter på väggen) med vattenlås synligt är inte heller bra. Samma grej dolt inne i väggen är inte tillåtet. Förutom det estetiska kommer ett vattenlås nära kaminen att ofrånkomligt torka ut och lukta.

Måste vara fler som hamnat i samma siutation. Hur har ni gjort?
 
Borde väl inte vara några problem att dra med pex, oavsett höjdskillnader. Det är ju en trycksatt slinga.

Däremot skulle jag tänka mig för var jag kopplar och förlägger pex i relation till eldstaden, så att inget smälter eller deformeras (men jag vet inget om din kamins isolering osv).
 
Nr 4 är ju bra om man gjuter in i plattan och bockar upp på lämpligt ställe ,sedan kan den ju dras på vägg i pannrum längs vägg till brunn etc. Hade inte dragit pex till kylningen likaså kylreturer, prisol är ett bättre val.

mvh
 
spekerök skrev:
Nr 4 är ju bra om man gjuter in i plattan och bockar upp på lämpligt ställe ,sedan kan den ju dras på vägg i pannrum längs vägg till brunn etc. Hade inte dragit pex till kylningen likaså kylreturer, prisol är ett bättre val.
Varför är prisol bättre?
 
Utan att ta parti så kan det bero på temperaturen.

Om det nu blir så varmt på utloppet, om syr'en skulle behövas...
 
Om kaminen kokar och du behöver använda nödkylning kanske det initiala kylvattnet är >100 gradig ånga. Inte särskilt sannolikt kanske?
 
Javisstja, den värmeväxlar ju inte, den släpper ju ut direkt från pannan, tänkte lite galet.
Då är ju prisol bättre.

Även om pex tål övertemp kortvarigt med, men det är ju beroende på volymen i pannan och hur mycket bränsle som finns kvar och kallvattenflöde in innan det syr-utloppet svalnar...

Sen kan man kanske få lite ångimplosioner iom trycksänkningnen, och om då röret är uppvärmt och mjukt kanske det brister?
Jag vet inte, bara spekulerar på den punkten.
 
Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt. Därför skulle jag monterat prisol för att vara på säkra sidan p.g.a höga tempraturer.;)

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.