Håller på att bygga nytt hus och stall. Enligt kommunen får jag inte ha ett avlopp i stallet utan att koppla in det på slamavskiljaren. Där kommer mitt problem. Stallet ligger lägre än slamavskiljaren. Avloppet i stallet kommer enbart användas till att slå ut vatten som hästarna inte dricker ur. Alltså inget slam utan enbart vatten.
Kommunen säger att om jag drar in vatten i stallet måste jag ha ett avlopp. Eh. Ok.. är min spontana tanke. Det är ju knappast ett hus utan ett stall.
För att komma runt problemet… får jag ha golvbrunn till ex stenkista om jag inte drar in vatten?
Eller ska jag köpa en pumpbrunn o ansluta till husets slamavskiljare? Eller ska jag skaffa en egen anläggning till stallet? Fått tag i en slamavskiljare men då kostar ju infiltrationen massor. Hut skulle ni göra? Gjuta igen golvbrunnen o knacka upp den efter bes? Jag menar. Det vatten som jag ändå kommer kasta i busken utanför kan jag väl hälla i golvbrunnen?
 
kulle
För ett antal år sedan när jag byggde stall så gjöt jag en gödselplatta också och drog ut avloppsrör till den från stallet.
Det kräver ju att plattan ligger lägre men det brukar man ju försöka ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.