Jag har ett avlopprör i mitt kök jag skulle vilja flytta på.

Lite info,
jag bor på 3:dje våningen av 3.
Huset är från 50-talet stambytt -05-06

Min avloppstam +vattenrör till köket kommer upp i hörnet i den intilliggande garderoben.
går genom väggen till köket med en vinkel (ingenting fortsätter uppåt i garderoben), sedan ligger röret på golvet längs med väggen bakom ett köksskåp fram till diskbänken, sedan går röret snett uppåt in i väggen???

FRÅGA 1: Jag tror att röret som går snett in i väggen går på den gamla avloppsventilationen.
Kan det vara så?

FRÅGA 2: Är det vanligt med avloppsventilation på köksavloppen?


De har antagligen dragit nya rören i garderoben för att underlätta stambytet, då orginalrören var innmurade i väggen rakt bakom diskbänken.
(det synns även att gamla vattenrören kommit ut ur kaklet tidigare.)
IMG_0810.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F.d. vattenrör.

Nya avloppsrören är av gjutgärnstyp system MA med skruvade klämmskarvar.
Det är så att jag behöver flytta in rören maximalt mot väggen för att kunna få plats med diskaskinen.
ännubättre är om jag lyckas få in halva röret i befintlig vägg

IMG_0805.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktigt svårt att komma åt att ta en bra bild:thumbdown:

När jag rivit ur köksskåpen så kommer man åt att se bättre.
Jag tänkte som sagt knacka ur väggen 40-50mm(det är lätt gjort tegelvägg) och flytta in röret så mycket det går, så typ halva röret kommer att vara utanför väggen, skruva fast röret med hålband i väggen, sedan putsa mot röret. så bara halva röret syns.
FRÅGA 3: Är detta tillåtet att pusta in röret?

Givetvis går det åt en hel del nya rördetaljer andra vinklar mm.
FRÅGA 4: Kan man använda skarvklämmorna två gånger eller är de engångsklämmor?
Det verkar vara momentdragning på dessa klämmor! Det kommer givetvis att utföras enligt instruktionen.

FRÅGA 5: är det bäst att forsätta med samma typ av rör eller ska jag köra plast rör?
(kollade hos lokala vvs grosisten och där fanns MA systems järnrören + tillbehören på hyllan)
Det finns väl en orsak att man använt järnrör igen!

FRÅGA 6: om man river ur skåpen (som ändå ska bytas) samt bilar ur väggen där rören ska gå, då kan väl detta inte vara stort jobb för en VVS:are?
 
Redigerat:
Krilleman
HSP skrev:
FRÅGA 1: Jag tror att röret som går snett in i väggen går på den gamla avloppsventilationen.
Kan det vara så?
Ja, absolut. Oftast brukar då dessa synas på vinden (om sådan finnes) Oftast 83mm gjutjärn om den inte är helt nydragen.

HSP skrev:
FRÅGA 2: Är det vanligt med avloppsventilation på köksavloppen?
Ja, om det endast är en köksstam så brukar den alltid dras ut "i det fria" separat eller kopplas samman med badrums-stammen på vinden.

HSP skrev:
FRÅGA 3: Är detta tillåtet att pusta in röret?
Ja, men du behöver inte göra dig till med detta besväret om du direkt efter stammen sätter en förminskning till 50mm som då får plats bakom din diskmaskin.

HSP skrev:
FRÅGA 4: Kan man använda skarvklämmorna två gånger eller är de engångsklämmor?
Det verkar vara momentdragning på dessa klämmor! Det kommer givetvis att utföras enligt instruktionen.
Kan användas igen om dom inte är för gamla i gummit. En koppling från -06 borde fungera. Men för att vara på den säkra sidan så kanske man kan ta kostnaden med en ny.

HSP skrev:
FRÅGA 5: är det bäst att forsätta med samma typ av rör eller ska jag köra plast rör?
(kollade hos lokala vvs grosisten och där fanns MA systems järnrören + tillbehören på hyllan)
Det finns väl en orsak att man använt järnrör igen!
Gjutjärn är bra i två synpunkter: Det är "äkta" ljuddämpat (kontra plast) och det brinner inte. Väl inne i din lägenhet kan du sätta en förminskning i plast 75x50 på lämplig plats. Glöm inte stödhylsan i 75-änden på plasten innan du drar åt JET-kopplingen.

Matnyttig info om MA-systemet

HSP skrev:
FRÅGA 6: om man river ur skåpen (som ändå ska bytas) samt bilar ur väggen där rören ska gå, då kan väl detta inte vara stort jobb för en VVS:are?
Nej, det är inget svårt jobb för en VVS:are. Men halva glädjen med en nytt kök är ju att säga att man monterat allt själv (med viss hjälp på byggahus forum) (y) Och montera en snutt avlopp till din nya diskbänk är inga som helst problem om man anser sig själv som "händig"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.