Hej håller på med ett tvättstugeprojekt i källaren men har stött på lite problem. Tanken är att jag ska göra ett nytt avlopp för tvättmaskin och handfat och byta golvbrunn. Brunnen nere till vänster i bild finns i vad som var ett garage när huset byggdes 47 och används ej längre.
Ena röret sticker mot stammen men sen går ett annat mot ytterväggen åt motsatt håll. Vad fyller det för funktion? Kan jag plugga det röret? Brunnen kommer aldrig mer användas och så småningom tas bort.

tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det (eller kan det ha funnits) något utanför garageväggen? Kanske en gallerbrunn utanför som tog hand om regnvatten på garagenedfarten, i en källartrappa, eller dylikt? Eller en rensbrunn? Eller en avluftning?
 
Kan jag inte svara på då den gamla nedfarten är igenfylld och numera gräsmatta. Brunnen längst till höger på ovanståande bild är placerad i källartrappen. På detaljplanen ser man en rännstensbrunn i förlängningen av golvbrunnen men det kan väl inte vara aktuellt att den skulle gå dit? gig tegelv7.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur kopplar jag lämpligast in det nya avloppet till det gamla. Golvbrunnen ska bytas och nya rör gjutas in. Är det 75 mm som gäller? Låter man 75 röret gå upp genom golvet till handfat och tvättmaskin eller kan man förminska röret där? Finns det nån speciell skarvmuff mot gjutjärnsröret?
Många frågor blir det för en nybörjare, hoppas nån kan hjälpa mig.
 
Tack för tipset. Jag tänker kapa gjutjärnsröret rakt av och de där nipplarna passar endast i muffen om jag förstår det rätt? Såg att det fanns en typ av koppling som heter Fernco, den borde funka?
 
Krilleman
Japp, saknas korrekt gummibussning till ditt rör/muff så funkar en typ av Ferco fina fisken! Kostar dock mer... Och glöm inte att smörja dom rostfria slangklämmorna med lämpligt smörjmedel, och dra dom aldrig med skruvdragare. Dom skär lätt då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.