Jag vet inte om detta egentligen är rätt forumsdel, men jag tror det... :)

jag skall dra nytt avlopp från ovanvåningen ner i källaren. problemet uppstår när jag skall ta mig egenom källartaket. för min källare består av gjutna valv. hur skall jag göra då? finns det någon typ av hålsåg som sågar genom betong? hyra någon maskin? bila? borra många småhål och på något sätt knacka ur kakan som blir?? Är det någon som kan hjälpa mig hur jag skall gå till väga...?

tack så länge.
 
Ja du har ju själv alla svar. Det finns ingen hålsåg för beton som du själv kan använda.
Enklast blir det om du anlitar en betonghåltagare o billigast blir det om du söm-borrar o bilar.
 
I
Det dyraste och snyggaste alternativet är att kärnborra hålet. Men då det bara är ett hål som ska tas kommer det att kosta skjortan och inga garantier finns för att inte borrningen går rakt igenom en elledning.

Jag föreslår att du hyr en borrhammare på Bauhaus eller hos någon annan. Märker ut var du ska ha hålet med en cirkelpassare och borrar med ett 12-14 mm SDS-borr omedelbart innanför cirkellinjen, så tätt som du kan få dem. Sen tar du en flat huggmejsel och bilar bort skiljeväggarna mellan hålen med en handslägga till hjälp. Då får du ut hela 'proppen' i ett stycke i stort sett. Sen kan du knacka av resterna av skiljeväggarna mellan hålen till jämn kant, dra i röret och gjuta igen runt om det med färdigblandad cementbruk som du köper i säck hos byggvaruhuset (tillsätt bara vatten). Då får du stämpa upp med en träbit undertill och lägga en remsa tidningspapper på träbiten så att inte cementvällingen rinner ner på golvet.
___________________
Byggaren
 
Mitt tips är att borra med en mindre borr säg 6-8 mm först. Då kan man sätta hålen tätare och när man sen växlar till den större så får man bort mellanbitarna automatiskt. Dock kom jag så här i efterhand på att jag aldrig har testat det på betong bara på trä och metall
 
Tack för era svar. jag misstänkte att det var så att jag kunde använda ett mindre borr och borra många hål. så blir det med det. lysande.
tack...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.