Ska göra en ny toalett och dusch och stötte på problem...
Bild på ett öppet golv med synliga träbjälkar, rör och spån som sammanhänger med en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns toalett och dusch ovanför.
Skulle ju behöva såga ner bjälken så jag kommer ut med ett 110 rör iaf 5cm från plankgolvet.
På våningen nedanför så finns ingen vägg rakt ner utan den är ca 2m hitåt i bild, i källaren är det en vägg rakt nedanför.

Golvreglarna verkar upphängda med plattjärn i bjälken, den är 10x23cm.

Bjälke och golvreglar med synliga vattenrör och sågspån, problematik med avloppsrör vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen till vänster är en vägg som går från källare till den här våningen, lite osäker om den fortsätter till vindsvåningen.

Idéer hur jag ska göra?
Stämpa på våningen under, såga av, koppla nytt avlopp och sätta en 10-20mm plåt i hela facket som är 55cm, med ett hål för avloppet? Kan göra plåten 5-20cm högre än bjälken om det blir bättre?

Sätta en balk i taket på våningen under som avväxling? Det kan finnas en pelare, men jag är osäker på det...
Ser lite lustigt ut i badrummet nere i ett hörn.
Badrummet gjordes för kanske 25år sen och jag har ingen kvar att fråga om det...
 
Våningen jag är på, lunchrum hörnet innåt huset och trapphuset mot symaskiner Arkitektonisk ritning av två våningar, med lunchrum, trapphus och symaskinsområde markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våningen under, lager, finns en fyrkant där som bör vara en pelare?

Arkitektritning av två våningsplan, översta visar lunchrum och trapphus, nedre lageryta och möjlig pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gavel
Här ser det ju ut som en vägg hela vägen
Arkitektonisk ritning av två byggnadsvåningar med trapphus och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några idéer?
Annars blir det nog limträbalk i taket och pelare i våningen under...
Det fanns en pelare där ritningen visade.
 
Utan att fullt ut förstå problematiken (i värsta fall blir det här ett goddag yxskaft-svar) - finns det möjlighet att dra avloppet synligt i lagrets tak istället?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Utan att fullt ut förstå problematiken (i värsta fall blir det här ett goddag yxskaft-svar) - finns det möjlighet att dra avloppet synligt i lagrets tak istället?
Det är en lägenhet idag så helst inte, men det skulle gå.
 
Trodde jag hade varit tydlig men svårt att få fram det riktigt kanske
Bild på byggplats med markerade områden, röd kontur och blå cirkel, där rördragning planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle alltså vilja såga bort det röda och dra ett 110 rör hitåt, blå cirkeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.