Hej!
Har flyttat in i en ny BR , där badrummet är renoverat 2006, helkaklat med badkar, Vi vill byta ut badkaret mot en duschhörna och en tvättpelare men jag har kört fast lite i tanken med avloppet från TM.

Golvbrunnen hamnar mitt i ingången till duschen och inte längs någon vägg så det blir ju konstigt att avlopp från TM där.
Bifogar en bild, är det någon som har någon ide?
Den svarta fyllda rutan är en hörna med VVS-stam. Badrummet är ca 1,60x1,60

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glömde att tillägga att mellan dusch och tvättpelare ska det vara en fast duschvägg i glas
 
R
Jag hade satt upp en duschvägg för badkar istället.
 
En lösning, som inte känns vidare bra är att gå med rör på väggen igenom duschen (glasväggen är inget problem) och förbi hörnet med stammar. Koppla på tvättställs avloppet. Ev. kan man gå in i schaktet för stammen och koppla på där. Men det är i så fall ett regelbrott. Inga andra genomföringar genom tätskikt får finnas i duschzonen än rör för blandare och golvbrunnen.

Men det känns ju inte som en höjdarlösning att ha det så. En annan lite krystad lösning skulle kunna vara att leda in röret till duschen. Och ha ett fällbart rör som kan fällas ned till brunnen vid behov, annars vara uppfällt i hörnet. Osäker på om det finns någon rimlig lösning på "uppfällbart" rör. Slang vore rätt fult.
 
En variant kanske kan vara att byta plats på tvätt och dusch. Om man bygger upp duschgolvet lite högre kan man ha ett utanpåliggande avloppsrör från duschen under tvättmaskin till golvbrunnen. Som en inbyggd duschkabin typ. Jag vet inte exakt hur men det kanske ger er idéer :)
 
Totalrenovering för att få det vettigt skulle jag säga
 
Tack för era kommenterar! Blir nog enklast att slänga in en duschkabin helt enkelt och dra avloppet från Tvättmaskinen under kabinen
 
R
byt plats på badkaret och tvätt och torktumlare och så fäster du en sån glasvägg jag länkade till, då får du en dusch.
 
Problemet blir ju att badkaret inte får plats då!
 
Ställ tvättpelaren på en sockel ovanför golvbrunnen och duschen där tvättpelaren är tänkt. Är fallet korrekt så ska ju vattnet rinna till golvbrunnen ändå.

Ett annat alternativ kan vara att byta tvättstället mot ett sådant du kan ha en tvättmaskin under, och sätta en kombimaskin där. Då kan du tom välja att ha kvar badkaret.

http://www.ido.se/produkter/tvattstall/tvattstall-for-bankskiva/ido-tvattstall-11151/7189/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.