Hej!

Det ska bli ett badkar i källaren och där saknas golvbrunn. Funderar på att bila ned i betongplattan (som ska va 20 cm) som är pålad 12 m i leran till berg.

I plattan går korsande ingjutna vattenledningsrör fyra st och ev. ett kopparrör för elementslingan.

Har lite ångest inför bilandet då det är vinter och vill inte bila igenom rör som stör värmen och vattnet i huset.

Så jag har lite frågor. Är inte insatt i regler för hur avlopp ska göras men vet att golvbrunnar ska bytas, huset byggt 1978.

Jag har en golvbrunn som sitter ett par m från badkaret och tänkte bila en grund ränna för att lägga ett plaströr som ansluts i golvbrunnen där tvättmaskinen ska stå kvar.

Är det OK att lägga ett rör i plattan i bilad ränna c:a 5 cm. Så grunt så att det nästan läggs i höjd med plattan och sen täcks med golvspacklet?

Spacklet blir c:a 6-7 cm från avloppsrörets överdel.

Ev. ska jag lägga el. golvvärme när jag ändå håller på men plattan är ändå 22-28 grader på vintern av de ingjutna värmeledningsrören, det är alltså redan ofrivillg? (hur tänkte byggaren på den tiden?) golvvärme i källaren och vi behöver aldrig ha elementen påslagna och har inte haft det i de 32 år vi bott i huset. Så golvvärme känns överflödigt eller vad tycker ni? Ska jag få kalla fötter (mer Ågren) om jag inte lägger in ytterligare golvvärme som dessutom troligen inte är tillåten om inte plattan isoleras under vilket är ett företag i sig som heter duga. Det blir dessutom för varmt i källaren som har minst 23 rader vintertid.

Är det nån speciellt bra golvbrunn som ska användas? Jag behöver ju inlopp för badkarsröret på c:a 30 mm diam. Har för mig ha sett såna.

Jag kan inte se att det ska vara några problem med det tunna plaströr för avloppet. Blir det stopp så blåser man lätt ut proppen eller suger den bakvägen. Kan det bli lukt? Men då borde det bli det från ett rör från badkar som utmynnar i golvbrunn från ovan. Badkarsröret jag gjuter in kommer väl in över golvbrunnens vattenlåsnivå så därifrån bör inte komma avloppslukt.

Men finns det regler så finns det.

Finns det?
 
Typiskt mig att skriva romaner.

En fråga i taget:

Kan man ha en enklare golvbrunn för bara ett badkar för att slippa gå på djupet i betongplattan?
 
Det finns nåt man kallar spygatt, en tunn golvbrunn utan vattenlås men det blir väl för snålt med det tunna plaströret ut till nästa golvbrunn där vattnet ska vidare via sidouttag i den brunnen som ska bytas (30 år).

Får ge mig till tåls tills jag fått Rörkrökarnas handbok som jag beställt idag. Rörkrökeri är nåt jag är minst bäst på. Kan ana att det inte är tillåtet att släppa ut badkarsvattnet i en golvbrunn med samma rördiam som badkarets avlopp som väl är 32mm. Hade hoppats på 32 mm rör mellan spygatten och golvbrunnen men kan nog bila ur mer så det blir standard. Det blir väl 75 mm då.
 
Varför skulle inte ett 32 mm rör anslutet via en sidoingång fungera menar du?
Sedan finns det ju varianter mellan 32 och 75 mm. 50 mm är ju standard för avloppsrör ex.
Det finns ju golvbrunnar man ansluter med 50 mm.

Jag har dubbla tvättmaskiner anslutna till ett 40 mm rör via en sidoingång. Inga problem.
 
Jag tänkte så här, vattnet från badkaret kommer med bra fors särskilt om det är fullt. Har badkaret samma diam. som röret kan spygatten överfyllas. Nu är det ju ett lite smalare utlopp ur badkaret så det blir väl inte 32 mm kanske så lite strypning blir det väl men röret till golvbrunnen ligger horisontellt och ger inte samma fors på vattnet som från badkaret.

Helst skulle man ju vilja ha trycket från badkaret hela vägen till nästa golvbrunn. Men det faller ju på att spygatten även ska ta emot stänket som kommer på golvet. Skulle isåfall bli två rör jag lägger, ett direktkopplat från badkaret och ett via spygatten. Men det känns som icke standard och jag vill inte ha egna lösningar.
 
Spygatt under ett badkar är ingen bra idé. Den vill bara lukta då den inte har något vattenlås.
Då är det bättre med ett rör direktanslutet.

Kan inte den befintliga platsen för golvbrunn användas, och du byter den till en ny med sidoinlopp?

Några sådana exakta standarder som passar alla lägen och önskemål finns ju inte..
 
Tack för påpekande om lukten.

Försöker montera en lågbyggande golvbrunn med 50 mm utlopp och byter befintlig golvbrunn till en med sidoinlopp. Den ska ändå bilas upp och bytas på grund av ålder.
 
Troligen kommer du ju att få muffa ner till sidoinloppet, då dessa brukar vara 40 mm..

Jag hade spolat brunnen under badkaret helt och bara gjort en röranslutning.
 
Det är iofs lösbart med ev. överfyllning också dvs lämplig strypning från badkarsutloppet till spygatten.

Lukten från avloppsstammen kommer inte vidare till badkaret hur man än löser det, det stoppar ju i vattenlåset på nästa golvbrunn. Fattade jag rätt att du menade lukten som kommer från spygatt + röret ned från badkaret? Där ska det väl inte vara så mycket som luktar men badar man sällan blir det väl en bakteriegoja där som kan odöra.

Jag tycker också att ett direktrör vore enklast att hålla öppen (sug och blås) men man får inte skvättvattnet att gå ned i avloppssystemet utan hamnar på golvet. En spygatt som fixar detta verkar saknas eller? Troligen svårt att få det att funka. Skulle vara ett litet hål som släpper ut skvättvattnet ned ur spygatten t.ex. Som givetvis lätt sätt igen men möjligt att rensa. Backventiler är väl ingen höjdargrej vid små tryck men en gummitunga kunde stänga då vattnet från badkaret forsar ut.

Men gummi efter 30 år är inte vad det varit förstås och tätar också dåligt när det blir smutsigt. En liten plastikula kanske. Kan se konstruktionen framför mig.
 
forgus31 skrev:
Det är iofs lösbart med ev. överfyllning också dvs lämplig strypning från badkarsutloppet till spygatten.

Lukten från avloppsstammen kommer inte vidare till badkaret hur man än löser det, det stoppar ju i vattenlåset på nästa golvbrunn. Fattade jag rätt att du menade lukten som kommer från spygatt + röret ned från badkaret? Där ska det väl inte vara så mycket som luktar men badar man sällan blir det väl en bakteriegoja där som kan odöra.
Exakt..

forgus31 skrev:
Jag tycker också att ett direktrör vore enklast att hålla öppen (sug och blås) men man får inte skvättvattnet att gå ned i avloppssystemet utan hamnar på golvet. En spygatt som fixar detta verkar saknas eller? Troligen svårt att få det att funka. Skulle vara ett litet hål som släpper ut skvättvattnet ned ur spygatten t.ex. Som givetvis lätt sätt igen men möjligt att rensa. Backventiler är väl ingen höjdargrej vid små tryck men en gummitunga kunde stänga då vattnet från badkaret forsar ut.

Men gummi efter 30 år är inte vad det varit förstås och tätar också dåligt när det blir smutsigt. En liten plastikula kanske. Kan se konstruktionen framför mig.
Men du måste ju ändå ha fall i hela rummet mot golvbrunnen..??
 
Jo det förstås men jag tänkte slippa så tjockt med spackel men det kanske är bästa lösningen. Det blir en duschplats c:a 2,5 meter bort och en tvättho c:a 2 m bort. Blir väl 2-3 cm tjockare men det kan vi nog leva med.

Då får nog stänkvattnet rinna mot duschplatsen och så lägger jag ett 32 eller 40 mm rör rätt grunt bort till tvätthons golvbrunn. Blir lättare att klara korsande vattenledningarna nu utan att slå hål på dem.

Jag gör inget galet genom att ha direktrör från badkaret då? Dvs utan golvbrunn vid badkaret? Det kan väl inte anses svårare att rensa golvbrunnen med sidomatningen.
 
Alternativet är ju att du väljer ett grövre rör som du ansluter direkt i avloppsstammen och sedan ett kort specialvattenlås monterat direkt ovanpå anslutningen under badkaret. Grövre rör är ju alltid bättre.

Det finns många varianter. Men med dubbla golvbrunnar så blir det ju två fall.

Istället för att bila kan du ju använda (hyra) en betongspårfräs, med dubbla ställbara kapskivor.
Perfekt när du ska ha ner rör på det sätt vi diskuterar.
 
Som rörläggare kan jag bara rekommendera att du sätter en golvbrunn.
Med vänlig hälsning, Björn.
 
Dufva76 skrev:
Som rörläggare kan jag bara rekommendera att du sätter en golvbrunn.
Med vänlig hälsning, Björn.
Hej, och välkommen till forumet.

Utveckla gärna varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.