Jag har läst att man bör lägga avloppsrör på frostfrittdjup, vilket motsvarar 1m där jag bor. Är detta verkligen nödvändigt? Från bodens gavel där avloppet går ut, till huset är det cirka 4m. Jag funderar på om man kan dra det in i källaren via källarfönstret. Enligt min logik kommer röret i princip alltid vara tomt i och med fallet, så varför gräva så djupt? Man kan väl annars isolera röret, och på så sätt slippa en del grävande?
 
Är det en tillfällig lösning fungerar isolering och värmekabel.

Med lite fall också då såklart ;)
 
Det är väldigt sällan man gräver ner avloppet, även om bodarna ska stå i flera år så är det i regel på sin höjd isolering runt. Avloppsgaserna ger lite värme också.
 
Problemet är att när man spolar i toaletten blir det blött på insidan av röret. Detta skapar en trög frostig yta, när det fryser. Det gör att ännu mer vatten stannar kvar vid nästa spolning. Snart är röret mindre på insidan där det passerar fönstret. Ännu mer vattet stannar vid förminskningen, av is. Så fortsätter det, tills det plötsligt sitter en ispropp i röret.
Ska det fungera så krävs det både isolering och värmekabel, vilket visserligen är enkelt och billigt.
 
A AG A skrev:
Problemet är att när man spolar i toaletten blir det blött på insidan av röret. Detta skapar en trög frostig yta, när det fryser. Det gör att ännu mer vatten stannar kvar vid nästa spolning. Snart är röret mindre på insidan där det passerar fönstret. Ännu mer vattet stannar vid förminskningen, av is. Så fortsätter det, tills det plötsligt sitter en ispropp i röret.
Ska det fungera så krävs det både isolering och värmekabel, vilket visserligen är enkelt och billigt.
Boden ska användas som gäststuga, och under vinterhalvåret kommer den antagligen användas väldigt sparsamt. Med tanke på det, tror du ändå att spolningen kan bli problematisk? Vilka mängder krävs? I Skåne har vi ju inte allt för många riktiga kalla dagar på ett år
 
Det kommer sannolikt att gå alldeles utmärkt. Vad blir konsekvensen när det händer? Finns det inte tvättmaskin eller diskmaskin så kommer i praktiken toaletten att få högt vatten. Se till att hålla locket öppet...
 
  • Gilla
Shakalaka och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
I Skåne. Inga som helst problem. Frostfritt djup, är en teoretisk term. I praktiken räcker det med hälften, åtminstone i södra Sverige. Så gör som du tänkt och skulle det varit jag, hade jag testat först utan isolering.

Men för allt i världen. Använd inte det gamla sexistiska och patriarkala namnet "manskapsbod" på manskapsboden. "Personskapsbod" heter det numera. -Mansgris!:D

Minnie
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
wildeside
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
I Skåne. Inga som helst problem. Frostfritt djup, är en teoretisk term. I praktiken räcker det med hälften, åtminstone i södra Sverige. Så gör som du tänkt och skulle det varit jag, hade jag testat först utan isolering.

Men för allt i världen. Använd inte det gamla sexistiska och patriarkala namnet "manskapsbod" på manskapsboden. "Personskapsbod" heter det numera. -Mansgris!:D

Minnie
Kan det inte heta henbod:crysmile:
Tror iof att rätt benämning är personalbod/arbetsbod;)
 
Redigerat:
wildeside
Shakalaka Shakalaka skrev:
Boden ska användas som gäststuga, och under vinterhalvåret kommer den antagligen användas väldigt sparsamt. Med tanke på det, tror du ändå att spolningen kan bli problematisk? Vilka mängder krävs? I Skåne har vi ju inte allt för många riktiga kalla dagar på ett år
Det är inga problem i södra Sverige med att ha oisolerade avloppsrör, vi har aldrig isolerat eller satt värmekabel på avloppet när vi ställt upp arbetsbodar/personal bodar/vagnar eller va det nu heter i dag.
Bara att se till att det är fall på hela rörsträckan
I en gäststuga duschas det väl så eventuell is frost/is kommer inte att uppstå.
 
wildeside wildeside skrev:
Det är inga problem i södra Sverige med att ha oisolerade avloppsrör, vi har aldrig isolerat eller satt värmekabel på avloppet när vi ställt upp arbetsbodar/personal bodar/vagnar eller va det nu heter i dag.
Bara att se till att det är fall på hela rörsträckan
I en gäststuga duschas det väl så eventuell is frost/is kommer inte att uppstå.

Vilket djup har ni kört med?
 
Minnie Mesola
wildeside wildeside skrev:
Kan det inte heta henbod:crysmile:
Tror iof att rätt benämning är personalbod/arbetsbod;)
Nej då. Heter det styrperson och jungperson heter det personbod. Precis som banktjänsteperson och brandperson.

Minnie
 
wildeside
Shakalaka Shakalaka skrev:
Vilket djup har ni kört med?
När vi ställer upp vagnar ute på arbetsplatserna så lägger vi avloppet med fall på marken utan isolering och värmekabel eftersom vagnen oftast bara står 1-4 veckor.
Hemma har jag avloppsröret går i luften under bastun (Plintgrund) och sen är den nergrävd ca 20-30 cm en 10 meters sträcka.
Under huset (torpargrund) går avloppet i luften sen går den 10 cm under marken 2 meter efter att den kommer ut från grunden.
Inget avlopp varken på jobbet eller hemma har frusit på 15 år som jag bott här.
Bor i mellan Sverige
 
  • Gilla
Shakalaka
  • Laddar…
wildeside
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nej då. Heter det styrperson och jungperson heter det personbod. Precis som banktjänsteperson och brandperson.

Minnie
Suck!!!!
Chaufför.
Sjömanlärling, lättmatros
Rastvagn/bod
Undrar när idiotin ska smitta över till djurlivet.
Dom kanske lider av samma syndrom men vet bara inte om det än.

Du kan väl i alla fall skilja på yrken och grejer.
 
wildeside wildeside skrev:
När vi ställer upp vagnar ute på arbetsplatserna så lägger vi avloppet med fall på marken utan isolering och värmekabel eftersom vagnen oftast bara står 1-4 veckor.
Hemma har jag avloppsröret går i luften under bastun (Plintgrund) och sen är den nergrävd ca 20-30 cm en 10 meters sträcka.
Under huset (torpargrund) går avloppet i luften sen går den 10 cm under marken 2 meter efter att den kommer ut från grunden.
Inget avlopp varken på jobbet eller hemma har frusit på 15 år som jag bott här.
Bor i mellan Sverige
Jag kan inte tro att du kan ha oisolerade avlopp i mellansverige, det kan ju bli rejält och långvarigt kallt i regionen Falun - Östersund;)
 
wildeside
E elmont skrev:
Jag kan inte tro att du kan ha oisolerade avlopp i mellansverige, det kan ju bli rejält och långvarigt kallt i regionen Falun - Östersund;)
Mellan Sverige är lite större än så.
Vad du tror och hur jag har löst avloppet skiljer sig en del kan man säga.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.