Hej.

Snart är vintern här igen och jag börjar fundera på en sak. Har installerat en luft-luftvärmepump och vill nu hitta en bra lösning för avloppsvattnet vintertid. Den står vid ett stuprör som leder ner till annat rör i marken. Oklart om det sedan leds bort till dagvattenavlopp eller bara rinner ut i marken. Huset är platta på mark byggt 1976.

Min tanke var att montera dropplåt unde pumpen, med avloppsslang/värmekabel. Då tänkte jag göra ett hål i stupröret och lägga ner slangen med värmekabel där. På så vis kan jag bli av med vattnet på ett smidigt vis. Men, finns det risk att det blir stopp pga kyla lite längre in i röret, dit värmekabeln inte når? Röret under stupröret verkar vara ligga ca 30-40 cm under marknivån. Om det är gjort så att det bara är ett kort rör och vattnet sedan rinner ut i marken, finns det då risker med att släppa ner allt vatten där vintertid? Tjälskjutning eller skador på grunden? Ett alternativ är ju att vara lägga avloppslangen med värmekabel ut på gräsmattan. Men då blir det isbildning där plus att vi behöver gå över den slangen varje dag. Det var det jag tänkte undvika, även om detta inte är stora problem.

Vad säger ni om dess olika förslag?

Kan kommunen ha byggritningar som visar hur dagvattensystemet är installerat?

Ha en fortsatt härlig sommar!

Mvh Andreas
 
R
Går mycket bra att släppa det i dagvattenröret , men gräv ner ca 40 - 50 cm , borra hål i översidan på markröret , stoppa in dränslangen ca 3 cm så är allt klart .
Tror inte att kommunen har några ritningar då stupen är en enskild åtgärd
 
  • Gilla
A.J.
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Går mycket bra att släppa det i dagvattenröret , men gräv ner ca 40 - 50 cm , borra hål i översidan på markröret , stoppa in dränslangen ca 3 cm så är allt klart .
Tror inte att kommunen har några ritningar då stupen är en enskild åtgärd
Tack! Men problemet är att jag inte kan gräva något mer nu, eftersom pumpen redan är installerad. Jag får försöka hitta en lösning med det som redan ligger/finns på plats. Jag har släppt ner ett snöre i stupröret och det tar då stopp ca 30-40 cm under marknivån. Antar att det är någon form av dagvattenrör nerlagt, men vet inte om det leder vidare mot brunn eller bara tar slut efter en kort bit. Bifogar en bild :).
 
  • Värmepump installerad på stöd över stuprör med snöre synligt indikerande stopp i röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Dra dränslangen i luften med V-kabel fram till där du kan ansluta , du måste ha nedförsbacke hela vägen .
En del VP har en anslutning för V-kabel inbyggd , annars får man bygga in en styrning för VP
Lämpligt då att ha en V-kabel som går ner en bit i stupet , finns tunna V-kablar färdiga i olika längder
Vilken VP har du ?
 
Det är en Fuji LZCA12. Det finns färdiga kit med dropplåt och värmekabel. Isf tänkte jag göra ett hål i stupröret, och lägga ner värmekabeln där. Ska den då hänga fritt i röret eller kan den ligga på botten av röret där nere? Finns det någon risk att vattnet fryser i röret där nere så att det blir stopp? Ellet att vattnet ställer till med problem, om röret inte är anslutet till brunn, utan bara rinner ut i marken? T.ex. fukt som kan påverka husgrunden eller påverkan med tjälskjutning av plattorna? Plattorna brukar röra sig en del redan nu under våren, då marken tinar ...
 
R
Är det flera stup utefter en sida som går ner i mark ? som kan vara kopplade på samma rör
Prova med att stoppa ner en trädgårdsslang och se hur långt du kommer
V-kabeln kan hänga ner och ligga på botten av röret
Den V-kabel som ev. följer med är nog för kort , längre färdiga finns på varuhusen , det är små effekter på dom ca 5-10W/meter , så du kan koppla in en till paralellt
 
Okej, tack för tipset! Menar du alltså att jag ska föra ner en trädgårdsslang i stupröret och försöka få den att följa ev dagvattenrör i marken, för att kunna se om det tar stopp? Jag har redan fört ner ett snöre och mätt var botten är, vilket gav svar på att djupet var ca 30-40cm under marknivå. Räcker det för att det inte ska frysa, eftersom det är nära husgrunden?

Det finns bara ett stuprör på denna sida av huset.
 
R
Precis , så du får en hum om hur långt röret går , troligtvis går det utmed grunden till en lägre nivå om du har en sådan , kommer du ner längre än vad huset är så går röret förbi det , det kan gå ut från huset med , men då behövs det en stenbrunn i marken som kan ta hand om vattnet .
Det är mycket vatten som kommer den vägen från stupet , slutar röret i mark så blir det bra blött på det stället
Du kan testa med att stoppa i slangen och spola några timmar så märker du .om det kommer vatten
ur marken på något ställe eller blir fullt i röret , händer inget så är det fritt fall ut på något sätt
Framgår inte men du bor nog permanent och då finns det värmeförlust ut i mark och frysrisken är nog obefintlig
 
  • Gilla
A.J.
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Precis , så du får en hum om hur långt röret går , troligtvis går det utmed grunden till en lägre nivå om du har en sådan , kommer du ner längre än vad huset är så går röret förbi det , det kan gå ut från huset med , men då behövs det en stenbrunn i marken som kan ta hand om vattnet .
Det är mycket vatten som kommer den vägen från stupet , slutar röret i mark så blir det bra blött på det stället
Du kan testa med att stoppa i slangen och spola några timmar så märker du .om det kommer vatten
ur marken på något ställe eller blir fullt i röret , händer inget så är det fritt fall ut på något sätt
Framgår inte men du bor nog permanent och då finns det värmeförlust ut i mark och frysrisken är nog obefintlig
Ja, vi bor permanent i ett kedjehus från 1976, så det finns nog en del värmeförluster ut från huset :).

Med bakgrund i vad du skriver låter det inte troligt att röret bara skulle ta slut i marken. Vi har inte några problem med vattensjuka platser på tomten. Men jag ska åndå prova tipset med trädgårdsslangen för att se hur långt den kommer.

Då borde lösningen med slang/värmekabel ner i stupröret kunna fungera. Skönt att kunna bli av med vattnet på ett smidigt vis. Tusen tack för din tid och dina tips!

Mvh Andreas
 
R
Framkom nu , ett kedjehus , troligtvis går dina stup ut i ett kommunalt dagvattensystem och då finns det
dokumentation hos kommunen , börja med att prata med grannarna som bott längst . någon vet säkert hur det är .
Lycka till :)det blir nog bra
 
  • Gilla
A.J.
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Framkom nu , ett kedjehus , troligtvis går dina stup ut i ett kommunalt dagvattensystem och då finns det
dokumentation hos kommunen , börja med att prata med grannarna som bott längst . någon vet säkert hur det är .
Lycka till :)det blir nog bra
Tack! Skulle förstås ha skrivit att det var ett kedjehus direkt. Tänkte inte på att det kunde ha betydelse .
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.