Hade Dåderman här för att titta på ett badrum. De är lite av lyxfirman för renoveringar av badrum i mitt område. De har alla certifikat och experter och besiktningsmän...

Han säger iaf att man inte får av avlopp i vägg längre från handfat och tvättmaskin (möjligen sa han att det är från 1 jan 2021). Stämmer det? Vart står det? Alternativt vart står det beskrivet hur man gör om man nu får?

Tackar för tips!
 
Agge8080 Agge8080 skrev:
Hade Dåderman här för att titta på ett badrum. De är lite av lyxfirman för renoveringar av badrum i mitt område. De har alla certifikat och experter och besiktningsmän...

Han säger iaf att man inte får av avlopp i vägg längre från handfat och tvättmaskin (möjligen sa han att det är från 1 jan 2021). Stämmer det? Vart står det? Alternativt vart står det beskrivet hur man gör om man nu får?

Tackar för tips!
Ehm.... isåfall har vi gjort fel på får nya hus... jag gör aldrig fel...:rofl:
 
Enligt BKR som plattsättarna arbetar efter så skall det inte komma upp något i golv.
Du får köpa till en avloppspump då och pumpa ut avloppsvattnet genom yttertaket. :rofl:
Snacka om moment 22.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
O Orionman69 skrev:
Enligt BKR som plattsättarna arbetar efter så skall det inte komma upp något i golv.
Du får köpa till en avloppspump då och pumpa ut avloppsvattnet genom yttertaket. :rofl:
Snacka om moment 22.
Nu blandar du nog ihop avlopp och vatten eller värme. :geek: .. reglerna säger väl ändå att endast avlopp och golvbrunn får monteras i golv med tätskikt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Agge8080 Agge8080 skrev:
Hade Dåderman här för att titta på ett badrum. De är lite av lyxfirman för renoveringar av badrum i mitt område. De har alla certifikat och experter och besiktningsmän...

Han säger iaf att man inte får av avlopp i vägg längre från handfat och tvättmaskin (möjligen sa han att det är från 1 jan 2021). Stämmer det? Vart står det? Alternativt vart står det beskrivet hur man gör om man nu får?

Tackar för tips!
Det låter lite "tvärtom". Det är genom golv man inte får ha det. Låter som någon form av missförstånd.
 
Jag läste avlopp....,,
 
Jobbigt, jag hittar ingen information som visar antingen eller i klartext. Standarden säger bara rör, vilket borde gälla både vatten och avlopp då. Men då hittar jag inga komponenter eller texter som beskriver exakt hur avloppet från handfat och tvättmaskin skall sitta.
 
S0MMER S0MMER skrev:
[länk]
Kan ju fatta fel men som jag läser den länken så kan man ha avlopp genom vägg om avståndet till dusch / bad är minst 1 meter. Det är t.o.m utritat på sista bilden.
Skiss över badrumsplan med avlopp och zoner markerade, visar minsta avstånd till dusch i enlighet med regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jo, det är nått där. En jäkla "svag" bild. Kan vara så att många rörmockare snusar och någon glömt sin snusdosa där med, eller? ;)

Skulle den hålla i rätten? Men det ser ut som du säger.
 
Agge8080 Agge8080 skrev:
Ja, jo, det är nått där. En jäkla "svag" bild. Kan vara så att många rörmockare snusar och någon glömt sin snusdosa där med, eller? ;)

Skulle den hålla i rätten? Men det ser ut som du säger.
fast läs hela instruktionen så tolkar åtminstone jag det som att utanför en meters gränsen är det ok med avlopp i vägg
 
Som jag fattat det kommer säker vatten ut i ny revision 2021. Jag får kanske skynda mig.
 
coconut
Agge8080 Agge8080 skrev:
Som jag fattat det kommer säker vatten ut i ny revision 2021. Jag får kanske skynda mig.
Verkar som det, igår publicerades de nya reglerna som börjar gälla 1/1 2021.

https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211

Längst ner till höger finns de nya reglerna att läsa i PDF format.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.