Vi har en stor tomt och håller precis på att få kommunalt vatten och avlopp. När vi ändå måste gräva på vår tomt tänkte jag planera för ett gästhus (typ Attefall). I första hand har vi inte tänkt att ha kök i gästhuset utan bara badrum för att det inte skall räknas som en extra bostad. Men skulle gärna vilja vara förberedd för att kunna sätta in ett kök. Det är ganska långt från platsen där gästhuset skall ligga och min anslutning till det kommunala avloppet (en villapumpstation LPS2000E/Ex). Det är 60 m och marken sluttar en del och gästhuset skulle ligga ca 3 m högre än anslutningen.

Vilken typ av avlopp/anslutning passar bäst? Att en så lång sträcka lägga ned "klassiska" avloppsrör med rätt fall etc känns svårt. Så jag tänker mig en toalett med malpump och då kunna ha ett smalare avlopp som inte är beroende av rätt fall. En malpump som tex Sanipack Pro UP borde det väl gå att koppla en köksvask till.

Eller hur har ni andra löst avlopp till gäststugor som ligger en bit bort från befintliga avlopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.