Jag skulle behöva lite elementär info om vad som gäller för avlopp för fritidshus. Jag är sugen på att köpa en mindre sommarstuga eller kolonilott. Vad jag sett på kolonifronten så verkar stenkista + latrintunna vara den enklaste lösningen medan vissa har mer avancerade typ separett eller trekammarbrunn (vad det nu är?).

Hur mycket underhåll kräver dessa olika lösning? Vilka alternativ finns det om man vill slänga pengar på det för att få högre komfort? Finns det några fallgropar / saker som bör undvikas / kollas i avseende på avlopp om jag ska köpa fritidshus?

Tacksam för svar!
 
det som gäller vad jag vet är vad markägaren har skrivit i sina föreskrifter ang tomten, detta gällar för alla typer av hus. du ska även kolla upp med kommunen vad dom säger ang avlopp .
trekammar brun är 3 st kammare där dom tungre avfallen sjunker till botten av kammaren ( som måste tömmas när den blir full) stenkist är som ett filter där alla produkter silas bort och förmultnar me tiden.
separett är en toalet som alla andra , bara det att man (kissar) i ett litet fack i stolen som sedan leder ner urinet i en tank( som är suvrän att anv som gödningsmeddel för trädgården 1:10 blandning)
latrin tunna är den billigaste lösningen för när den är full så gräver man ett hål i marken och tömmer allt dör...strör lite kalk över så det inte luktar.
kolla på uponor.se på 3-kammar brunnar
/Robban
 
I nyare koloniområden drar man nog in kommunalt VA från början, kolla med kommunen. I äldre kolonier varierar standarden.

För fritidshus brukar man kräva 3-kammarbrunn med infiltration eller minireningsverk, beror lite på var det är. Återigen, ring alltid kommunen där du tänkt köpa tomten och kolla.

Tänk på att många mäklare mörkar fett om vad kommunen egentligen tänker. Om du vill köpa en fritidshustomt, gör då en Googlesökning och kolla om det finns något protokoll från kommunfullmäktige, eller sök på kommunens hemsida. Eller som sagt ring kommunen och fråga den ansvarige!

Ofta när man gör så här dyker det upp intressanta åsikter som t ex att man numera bara beviljar bygglov om du ansluter till kommunalt VA eller har 3-kammarbrunn.
 
Ska du installera en trekammarbrunn krävs det ordentligt med plats för infiltrationen - du måste nog ha en tomt på en 1000m² för att få plats. Dessutom är det ett säkerhetsavtsånd till vattentäkter på 50m (kan variera). Så det är inget alternativ för en kolonilott. Den kostar ca 30000 att installera. Kräver inget särskilt underhåll mer än att den ska tömmas (av en slamsugare) en gång om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.