Hej!


Problemet är och rör vårat hus, vi köpte det för sex år sedan och har fått ett problem med avloppet som hittils efter filmning verkar vara åt det fuskbyggda hållet. Badrummet är nygjort av förra ägare för drygt sju år sedan.

Stamledningen går igenom badrummet och två nya brunnar är påkopplade och plaströr är påskarvat på gjutjärnsrören, där har det hoppat av och rinner utanför.

Min fråga är då det här med dolda fel?
Säljaren tecknade ingen sådan försäkring och vi besiktigade heller inte huset. Felet ligger 4,5m in i stamledningen under källaren, plattan.

Säljaren bor såvitt jag vet dessutom inte i Sverige längre, ställer det till det?

Hur hur går jag tillväga?


Mvh Johan
 
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
Går det att se i brunnarna att det är gjutjärn eller ser allt nytt ut? Om det inte syns kan du ha ett case i tingsrätten. I vilket land är sökarna bosatta nu?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det att se i brunnarna att det är gjutjärn eller ser allt nytt ut? Om det inte syns kan du ha ett case i tingsrätten. I vilket land är sökarna bosatta nu?
Jag har fyra brunnar i källaren, två är gamla i gjutjärn och sitter uppskattningsvis två meter innan det som felar. I området vid felet sitter två nya brunnar i plast med sådana där insatser där man kan lyfta upp hela vattenlåset.

Säljaren tror jag bor i Thailand men är inte helt säker. Jag är inte hundra procent säker på att han lämnat landet men jag hittar inte honom på Ratsit eller dylikt
 
Om du har flera gamla gjutjärnsbrunnar i källaren så är ju det en väldigt stark indikation på att även avloppsnätet (delvis) är gammalt. Det finns ju ingen som byter rören till nya i plast men gjuter in de gamla brunnarna igen.
 
jag fattar det som att felen helt är i bottenplattan och dess rör? Att man helt kan utelämna badrummet? Det ser ju nästan ut som de bytt till plaströr i bottenplattan utom vissa partier? Kan det tänkas stå väggar vid dessa?
Dessutom borde det väl synas om det är uppbilat/sågat utefter stammen i golvet? De kanske bara gjorde enklaste möjliga och struntade i partier under väggar och mer svårtillgängliga ställen.
 
S
S skogskarlsson skrev:
Hur hur går jag tillväga?
Felet åtgärdas troligen genom uppbilning av delar av källargolvet. Släpp tankarna på dolt fel helt och hållet, det blir bara tramsigt.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.