Har flyttat in i ett hus där vattenledningarna är bytta på 80 talet, det är ett enplanshus på betongplatta. Har rivit ut köket för att sätta in nytt.
Avloppet i köket ser ut att vara gjutjärn (63mm, röd ring i ritningar) samma gäller returledningen (152mm, blå ring i ritningar) för regnvatten som rinner ner från en brunn på taket genom huset. Borde det inte vara plast istället för gjutjärn om det är bytt på 80-talet?

Bör jag ta hit någon som undersöker detta mer?
Bifogar ritningar, den som är skarpast är så som det byggdes först, den oskarpa ritningen är så det ser ut nu.
 
  • Ett gjutjärnsavloppsrör anslutet till ett nyare vitt plaströr på en betongplatta i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt gjutjärnsavlopp synligt på betonggolv med rost och kopplad PVC-rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt över aktuella ritningar för ett enplanshus, med markeringar i rött och blått som indikerar befintliga vatten- och avloppsledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av enplanshus med markerade vattenledningar; rött för avlopp och blått för regnvattenretur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Missade bilderna...

Det där är garanterat gjutjärn som går ner i bottenplattan!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Missade bilderna...

Det där är garanterat gjutjärn som går ner i bottenplattan!
Tack för snabbt svar. Vad gör man? Inspekterar och låter ev vara, eller bilar upp och byter ut?
 
Krilleman
Jag bilade upp hela och bytte allt till PP med rensbrunn invändigt innan avloppet går ut från huset.
https://www.byggahus.se/forum/threads/spol-rensbrunn-till-avlopp-inomhus.275613/#post-2464666

Men jag är röris och tvekade inte en sekund. Gjorde i egen regi med hä´jälp av några kamrater...

Dock har gjutjärn en begränsad livslängd. Mycket beror på vilken kvalitet just dina rör har. Vissa installationer har metallen helt rostat bort och endast gruset formar "röret" medans andra installationer har hur mycket material kvar i rören som helst!

Det får du inte svar på först du filmat/bilat fram din installation.

Jag rekommenderar alltid ett byte då jag anser att denna typen av renovering betalar sig den dagen du ska till att sälja huset!
 
Dom rören som går ner genom plattan har nog passerat bäst före datum, gilla läget och byt allt. Sen det med dagvatten i rör genom huset, du har säkert ett platt tak med papptak och en brun i centrum av huset på taket, gjordes så på en många hus på 70 talet för att hålla ner höjden på husen och är en stor läckagerisk vid brunnen på taket, kolla upp lite men riv inte för mycket på takdelen.

Edit , En del la nya takstolar på befintligt tak och plåt som ser ut som pannor för att inte ha risken med läckande papptak. Kanske du bor i ett område med bara platta tak och då måste du ha lov från föreningen som jag tror du har där.
 
Ja det sitter en 130-brunn om jag inte minns fel på taket. Det är platt tak där dagvattnet rinner in mot centrum där brunnen finns. Ser på Google Maps att alla husen har kvar brunnarna, inte sett några stuprör på något hus heller. Ska ha dit en takgubbe som ska byta pappen på taket..

J jonaserik skrev:
Dom rören som går ner genom plattan har nog passerat bäst före datum, gilla läget och byt allt. Sen det med dagvatten i rör genom huset, du har säkert ett platt tak med papptak och en brun i centrum av huset på taket, gjordes så på en många hus på 70 talet för att hålla ner höjden på husen och är en stor läckagerisk vid brunnen på taket, kolla upp lite men riv inte för mycket på takdelen.

Edit , En del la nya takstolar på befintligt tak och plåt som ser ut som pannor för att inte ha risken med läckande papptak. Kanske du bor i ett område med bara platta tak och då måste du ha lov från föreningen som jag tror du har där.
 
Byta papp behövs inte, det går bra att lägga nytt ovanpå. Om befintligt är plant och bra och inte alltför buligt som det brukar bli, då skärs det i bulan och trycks ner med lite klister under.
 
Ja precis, jag som formulerade mig dåligt. Givetvis ska ny papp läggas på ovanpå befintlig.

J jonaserik skrev:
Byta papp behövs inte, det går bra att lägga nytt ovanpå. Om befintligt är plant och bra och inte alltför buligt som det brukar bli, då skärs det i bulan och trycks ner med lite klister under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.