Hej!

Jag har nyligen renoverat mitt badrum (Det blev klart i Januari) i min nya bostadsrätt och det har varit en lång och omständig resa.
Nu är det äntligen klart och jag har noterat att det börjar släppa fogmassa kring avloppet i duschen, dessutom så ser jag någon blå plast där som får mig att fundera på om allt står rätt till med avloppet.
Har laddat upp lite bilder i hopp om att någon kan vägleda mig vad jag ska göra.

Tack på förhand!
 
  • Närbild på badrumsgolv med lossnande fogmassa och synlig blå plast vid duschavloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat badrumsgolv med synlig fogmassa och blå plast vid golvbrunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen renoverat badrum med grå kakelplattor och ett duschrännlock där fogmassa lossnat vid kanten och synlig blå plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat badrumsgolv med kakel och en duschränna där fogmassan har börjat släppa och blå plast syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på badrumsgolv med grå kakel och duschränna där fogmassan släppt samt synlig blå plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut. Att hårdfogen runt slutkristen släpper är bara estetiskt. Ofta lägger man mjukfog här för att slippa det. Det blå är bara skyddsplast från silen som man inte fått med sig allt av.
 
  • Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Ser bra ut. Att hårdfogen runt slutkristen släpper är bara estetiskt. Ofta lägger man mjukfog här för att slippa det. Det blå är bara skyddsplast från silen som man inte fått med sig allt av.
Nej nej, man lägger absolut inte mjukfog runt slukristen!
Hur ska då fukten under klinkern ta sig ner i brunnen?
Att fogen släpper i TS fall beror på att det är för taight mellan plattorna och ramen, det blåa är som sagt bara skyddsplast som dom inte tagit bort innan fogning som sig bör....
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nej nej, man lägger absolut inte mjukfog runt slukristen!
Hur ska då fukten under klinkern ta sig ner i brunnen?
Att fogen släpper i TS fall beror på att det är för taight mellan plattorna och ramen, det blåa är som sagt bara skyddsplast som dom inte tagit bort innan fogning som sig bör....
Fogen går ju inte ner i botten mot tätskiktet. Du har ju ett lager fix under plattorna och under slutkristen. Mjukfogen ligger bara i toppen och kanske ner till halva plattans tjocklek.
 
  • Gilla
Lulaua
  • Laddar…
F falkn skrev:
Fogen går ju inte ner i botten mot tätskiktet. Du har ju ett lager fix under plattorna och under slutkristen. Mjukfogen ligger bara i toppen och kanske ner till halva plattans tjocklek.
Eh nej, du kan aldrig garantera att silkonen inte går ända ner, har aldrig varit en vedertagen metod runt slukisen!
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det ska vara hårdfog runt, då slipper man dessutom mögel.

Anledningen till att det släpper kan också vara att det har varit utsatt för vatten innan det torkat ordentligt.

Prata med din plattsättare, eller krafsa ur försiktigt och foga om, om det inte slutar.
 
Tack för alla svar!
Vi har bara använt duschen ett fåtal gånger så jag tycker att det släppte väldigt snabbt.
Om det fortsätter så tar jag och ringer till firman som gjort jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.