Efter ombyggnaden av vårat kök och flytt av avloppet har jag haft problem med att det blir stopp (rinner sakta) hela tiden. Trots att jag har haft slamsugning och rengjort rejält. Stoppet blir i den gamla gjutjärns delen och det bubblar mycket i avloppet. Så man kan ju misstänka att det behövs en avluftning type vacuum ventil. Men var sätter jag den?? se xls ritningen

Skall även sätt in en ny renslucka då de har gjutit in den gamla (mkt intelligent). Så småningom blir det väl till att bila upp och byta hela gammla gjutjärns stammen.
 
Rinner det långsamt och bubblar är det troligtvis övertryck i röret och då behöver du en avluftning som släpper ut luftöverskottet så att vattnen kan passera, denna bör placeras högst på avloppsstammen och mynna ut på taket så lukten inte sprids inomhus.

När det är vacuumproblem så brukar vattnet försvinna snabbt, det virvlar i vasken och sedan "gurglar" det högt och länge, då sätter man en vacuumventil t.ex under vasken via en y-koppling.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Jag tror inte att det har med avluftningen att göra. Stammar behöver inte alltid vara avluftade. Det beror på flöden och dimensioner. Jag har flera delar av systemet i mitt hus som inte är avluftade.

Spontant tror jag att du har en igensatt gjutjärnsledning. Rev ut en massa gjutjärn från min kåk och de var ganska täta, fantastiskt att det fungerat överhuvudtaget. Sedan jag bytte stammar har alla kluckande ljud, utsugna vattenlås och andra konstigheter försvunnit.

En vacuumventil brukar man sätta när man har problem med att vattnet i vattenlåset sugs ut.
 
OK...tror nog att järn rören är betydligt mindre inner dimension än de var från början.skall ta och sätta in en renslucka (T-stycke) så jag kommer åt närmare...inte läge att bila upp golvet och byta just nu.

Har bott i kåken i 6 år innan jag gjorde om avloppet och sen dess fått detta problem.Kan vara en kombination, försvinner inte luften så rinner vattnet långsamt och har en större tendens att sätta igen rören.
 
  • Gilla
Carmelid
  • Laddar…
Jag hade liknande problem. Hittade tillslut problemet ute vid gatans avloppsanslutning mot mitt. En rot som vuxit ner i en rensbrunn. Avloppet funkade ibland men efter att rören fyllts på under dagen blev det stopp i köket. Sedan sjönk det undan under natten, funkade på dagen och stopp på kvällen .
Fick byta allt från gatan in till huset...:confused:
 
Det kan kanske vara idé att ta ut en spolbil som har kamera? En filmning kostar väl ett par tusen eller tre men kanske går det att spola rent rören alternativt hitta var problemstället sitter så att du slipper byta alla stammar.
 
NetNut skrev:
Rinner det långsamt och bubblar är det troligtvis övertryck i röret och då behöver du en avluftning som släpper ut luftöverskottet så att vattnen kan passera, denna bör placeras högst på avloppsstammen och mynna ut på taket så lukten inte sprids inomhus.

När det är vacuumproblem så brukar vattnet försvinna snabbt, det virvlar i vasken och sedan "gurglar" det högt och länge, då sätter man en vacuumventil t.ex under vasken via en y-koppling.
Hej, Tycker jag har båda symptomen.

Tycker jag hittar flera fel med denna dragning.

1. dimensionen som syns på först bilden är 50mm och den lutar snarare åt fel håll, eller är helt vertikal. Kan mäta senare.

2. från övergången till den långa vertikala delen på ca 2,5m är lutning kanske 2 cm per meter.

3. När jag spolar och ser att det börjar stiga i vasken. Går jag ner och öppnar t-styckets lucka. Jäkla sug blir det och gör hör vattnet komma mkt snabbare. Hör gurglingar nu och då.

Så här der det ut.

DSCN0718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0720.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
**bump**
 
please, är det någon som kan kommentera mitt sista inlägg.
 
Kan du formulera om det till en fråga? Fundera över om du blandat ihop vertikal och horisontell.
 
Locke skrev:
Kan du formulera om det till en fråga? Fundera över om du blandat ihop vertikal och horisontell.
Just det självklart horisontel. Frågan är igentligen från inlägg 7 med bilderna. Gärna kommentera mina syningar av avloppet. Verkar detta OK? När jag använder vattenkranen så går det 30 sek sedan fylls det upp till diskhon. Går sedan ned till T-stycket som man ser på bilden just innan övergången till plast/järn. Så fort jag börjar öppna locket och det pyser kanske snarare suger den in luft som sjutton och vattnet börjar forsa. Ungefär som det blir ett vakum, frågorna är då:

1. Behöver jag en vacum ventil?
2. Eller är det bara de gamla järnrören som fått en för liten dimension med åren? (förmodligen)
3. En kombination av dessa?
4. Är det draget fel med lutningar, övergången från mindre dimension till större vid andra 90 grad. kröken??
 
Om du slår på kranen för fullt, öppnar rensluckan och tittar i den medans någon hjälper dig att slå en spann med vatten i kökshon vad händer då?

Fylls gjutjärnsröret upp så att det svämmar över genom rensluckan?

Blir plaströret vattenfyllt vid reduceringen i anslutning till genomgång vägg?
 
Hej, en amatörs funderingar:
a)
räkna ut hur stor volym vatten du tappar innan systemet "verkar fullt".
Då får du en indikation på var hindret sitter
b)
Tag isär rören och kolla från gjutjärnsbörjan och nedåt.
Där finns troligen problemet.
Kan också orsakas av en skarv med tätningsringar som hamnat snett.
 
OK...skall göra dessa checkpunkter när jag kommer hem till veckan, är nämligen i Kina just nu. Har precis lyckas dragit ifrån Tyfonen. Åker hem på Måndag.
 
Locke skrev:
Om du slår på kranen för fullt, öppnar rensluckan och tittar i den medans någon hjälper dig att slå en spann med vatten i kökshon vad händer då?

Fylls gjutjärnsröret upp så att det svämmar över genom

Blir plaströret vattenfyllt vid reduceringen i anslutning till genomgång vägg?
Spontat ja!

Om jag bara spolar så känns det utan att mätt exakt att det är vid övergången i vägg genomföringen som vattnet börjar fylla upp. Eftersom när jag sedan springer ned och öppnar t-stycket tar det några sekunder innan vattnet kommer med mer fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.