Hej!

Nå, har rätt nyligen flyttat in i en mindre villa från 1957 där ena garaget är beläget på källarplan. Nedfarten som är fungerar mycket dåligt vid regn. Förra ägaren hade haft problem med översvämning i garaget då hon vid något tillfälle missat att hålla brunnen (se bilder) ren. När vattnet rinner med följer en del grus, lera och skräp med som täpper till.

Som ni kan se av bilderna lägger sig allt vatten lägst ned där det numera är mer lera än grus. Jag har börjat plocka bort gamla plattor som legat här då jag tänker att nedfarten måste åtgärdas i stort. Frågan är dock hur jag bäst tar itu med vattenfrågan, vilken naturligtvis är det absolut primära?

Någon som har erfarenhet av dylika jobb och vet hur man bäst åtgärdar dylikt uppfart på äldre hus?

Hjälpande kommentarer får gärna vara rätt så detaljerade så jag kan föga om dylika saker.

En fundering jag har, sedan det ändå finns en brunn i plattan utanför porten, är huruvida jag kan gräva ned en ränna med samgångne och ansluta den till existerande avrinningsbrunn?
… Iof kanske problemet med igensättning av grus och skräp ändå kvarstår, men … Bör jag ändå gräva upp allting längst nere vid porten och se hur det ser ut?
 
  • Uppfart och stentrappor leder till en dubbeldörr, gräsmatta på sidorna, molnig himmel återspeglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En blöt gårdsplats med vattenpöl, spruckna trottoarplattor och ett avloppsrör mellan byggnadsväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gatsten och avloppsbrunn med vattenpölar och mossa på en grå dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpöl på betong, avrinningsränna, kantsten, små växter, avloppsbrunn, reflektion, ojämn mark, grus, våt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du ska börja med att prata med grannar som bott i området sedan länge om det är ett bostadsområde med kända källaröversvämningar p.g.a. underdimensionerat avloppsnät. Om man vet att det kommunala avloppsnätet fungerar tillfredställande är det lättare att gå vidare och se vad man själv kan göra på en den egna fastigheten. Renspolning av avloppsrör kan passa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
  • Gilla
solvebring och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tycker du ska börja med att prata med grannar som bott i området sedan länge om det är ett bostadsområde med kända källaröversvämningar p.g.a. underdimensionerat avloppsnät. Om man vet att det kommunala avloppsnätet fungerar tillfredställande är det lättare att gå vidare och se vad man själv kan göra på en den egna fastigheten. Renspolning av avloppsrör kan passa.
Vad jag fattade av förra ägaren så är det inte något problem i området utan ett problem som varit med just det här huset; iom denna nedfart kan det bli översvämning om inte brunnen som är där vid porten hålls efter noga. Saken är ju den att man vill veta att det kan klara sig själv, ifall man är bortrest eller så.
 
B BSOD skrev:
Jag böt ut min brunn mot en rad med markrännor. Kräver fortfarande att man rensar då o då.

En gjutjärnsbrunn har en begränsad livslängd. Jag hade inte gjort nån nyinstallation mot gamla brunnen, jag hade bytt ut den istället.


[länk]
Okej, så du har gjort så att dina rännor går mot en brunn?
Ditt råd är alltså att jag byter ut befintligt gjutjärnsrör mot ett modernt plaströr och kopplar det mot dylika rännor?
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
solvebring solvebring skrev:
Hej!

Nå, har rätt nyligen flyttat in i en mindre villa från 1957 där ena garaget är beläget på källarplan. Nedfarten som är fungerar mycket dåligt vid regn. Förra ägaren hade haft problem med översvämning i garaget då hon vid något tillfälle missat att hålla brunnen (se bilder) ren. När vattnet rinner med följer en del grus, lera och skräp med som täpper till.

Som ni kan se av bilderna lägger sig allt vatten lägst ned där det numera är mer lera än grus. Jag har börjat plocka bort gamla plattor som legat här då jag tänker att nedfarten måste åtgärdas i stort. Frågan är dock hur jag bäst tar itu med vattenfrågan, vilken naturligtvis är det absolut primära?

Någon som har erfarenhet av dylika jobb och vet hur man bäst åtgärdar dylikt uppfart på äldre hus?

Hjälpande kommentarer får gärna vara rätt så detaljerade så jag kan föga om dylika saker.

En fundering jag har, sedan det ändå finns en brunn i plattan utanför porten, är huruvida jag kan gräva ned en ränna med samgångne och ansluta den till existerande avrinningsbrunn?
… Iof kanske problemet med igensättning av grus och skräp ändå kvarstår, men … Bör jag ändå gräva upp allting längst nere vid porten och se hur det ser ut?
Någon som förresten har något tips på hur jag tillfälligt löser detta? Det är ju så sommar och man är bortrest emellanåt. Tidigare gick det bra iom med väderleken. Nu är det dock rätt så mycket och tätt med regnskurar. Kan jag lösa det genom att gräva ur och månne bygga ett övre silande skikt med grov kross eller dylikt?
 
B
För min del så tog jag bort gjutjärn och uppgraderade till plast, i samband med att alla gjutjärnsrör i huset byttes ut. Jag böt även dörr i samband med att jag bilade upp en ränna in i garaget för att kunna byta avloppsröret. För mig var det läge att göra allt samtidigt tyckte jag, det var en kort sträcka, garagedörren var helt slut också, och jag tycker det är snyggare med en markränna än en gammal gjutjärnsbrunn. Jag kan inte lämna nån rekommendation egentligen, men gjutjärn generellt håller ju inte för evigt. Sedan får det väl kanske inga direkta större konsekvenser om en utomhusbrunn börjar läcka.

Ska du göra något skydd i sommar så är det väl bara att lägga upp en rad med sandsäckar eller liknande, för att hejda vattenmängder/löv med mera.
 
  • Gilla
solvebring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.