Hej,

Jag har ett värmesystem (luft-vatten) som skall installeras i dagarna. När systemet jobbar som värst (-15 grader), kommer det att uppstå kondens som genererar ungefär 10 liter vatten per dygn.

Räcker det bra med att avleda detta vatten till en liten stenkista, en liten bit ifrån huset? Kravet för en bra stenkista är ju annars att den skall ligga minst 10 meter från huset, på ca 2 meters djup och vara ungefär 400-500 cm i omkrets. Då pratar vi alltså om stenkistor som tar hand om allt dagvatten.

Men en så pass liten vattenmängd (som 10 liter per dygn är?), kan väl lösas med en enkel liten stenkista ett par meter från husgrunden?

Rören tänkte jag för övrigt lägga på ca 60 cm djup. Det borde räcka? Och en annan fråga; är det någon fara med att ha många svängar/krökar när man lägger rör som skall avleda vatten, alltså är det större risk att det fryser i rören.

En del frågor - men det är alltid bra att fråga för mycket! Tacksam för snabbt svar!
 
Vore det inte lättare, att leda den lilla mängden till ditt ordinarie avlopp? :rolleyes:

Var det snabbt nog? :D
 
Immobil skrev:
Vore det inte lättare, att leda den lilla mängden till ditt ordinarie avlopp? :rolleyes:

Var det snabbt nog? :D
Visst vore det lättare. Jag har kollat upp den möjligheten, men det verkar dessvärre inte vara så enkelt. Grävde ca 1.5 meter ned vid stuprännan som går till avloppet, men det var betongrör hela vägen. Lite svårt att gå in i det, och jag misstänker att betongröret fortsätter en bit till.

Alltså; en enklare och snabbare lösning är att föredra. Ska helst fixa att gräva ned rören i rätt riktning på ett par timmar imorgon.

Så, en liten enkel stenkista för så pass lite vatten är inga problem?

EDIT: Och ja, du var snabb att svara. Var gärna snabb igen. ;-)
 
Brukar man inte borra i betongrör om man ska ha en ny anslutning?
 
Tiger79 skrev:
Brukar man inte borra i betongrör om man ska ha en ny anslutning?