Hej,

Jag har ett värmesystem (luft-vatten) som skall installeras i dagarna. När systemet jobbar som värst (-15 grader), kommer det att uppstå kondens som genererar ungefär 10 liter vatten per dygn.

Räcker det bra med att avleda detta vatten till en liten stenkista, en liten bit ifrån huset? Kravet för en bra stenkista är ju annars att den skall ligga minst 10 meter från huset, på ca 2 meters djup och vara ungefär 400-500 cm i omkrets. Då pratar vi alltså om stenkistor som tar hand om allt dagvatten.

Men en så pass liten vattenmängd (som 10 liter per dygn är?), kan väl lösas med en enkel liten stenkista ett par meter från husgrunden?

Rören tänkte jag för övrigt lägga på ca 60 cm djup. Det borde räcka? Och en annan fråga; är det någon fara med att ha många svängar/krökar när man lägger rör som skall avleda vatten, alltså är det större risk att det fryser i rören.

En del frågor - men det är alltid bra att fråga för mycket! Tacksam för snabbt svar!
 
Vore det inte lättare, att leda den lilla mängden till ditt ordinarie avlopp? :rolleyes:

Var det snabbt nog? :D
 
Immobil skrev:
Vore det inte lättare, att leda den lilla mängden till ditt ordinarie avlopp? :rolleyes:

Var det snabbt nog? :D
Visst vore det lättare. Jag har kollat upp den möjligheten, men det verkar dessvärre inte vara så enkelt. Grävde ca 1.5 meter ned vid stuprännan som går till avloppet, men det var betongrör hela vägen. Lite svårt att gå in i det, och jag misstänker att betongröret fortsätter en bit till.

Alltså; en enklare och snabbare lösning är att föredra. Ska helst fixa att gräva ned rören i rätt riktning på ett par timmar imorgon.

Så, en liten enkel stenkista för så pass lite vatten är inga problem?

EDIT: Och ja, du var snabb att svara. Var gärna snabb igen. ;-)
 
Brukar man inte borra i betongrör om man ska ha en ny anslutning?
 
Tiger79 skrev:
Brukar man inte borra i betongrör om man ska ha en ny anslutning?
Det är inte bra att oroa cementrören för mycket, kan bli andra problem då. Detta är i varje fall inte en lösning som jag vill genomföra.

Åter till frågan: Är det OK att anlägga en liten stenkista ca 2 meter från huset som endast skall ta hand om ca 10 liter vatten per dygn?
 
Gör den gärna lite större om du är osäker. Finns det inget dike i närheten där du kan leda ut vattnet ?

Om jag hade grävt en stenkista så hade jag nog inte grävt för djupt. Kan trycka upp vatten underifrån har jag hört.
 
WHUFC skrev:
Är det OK att anlägga en liten stenkista ca 2 meter från huset som endast skall ta hand om ca 10 liter vatten per dygn?
:eek: Det var tusan vad du va envis. Ett hål i betongröret är en baggis. :)

Men vill du tvunget göra en stenkista, då behöver den inte va så stor med tanke på vattenmängden.
 
Immobil skrev:
:eek: Det var tusan vad du va envis. Ett hål i betongröret är en baggis. :)

Men vill du tvunget göra en stenkista, då behöver den inte va så stor med tanke på vattenmängden.
Klart jag är envis, när den ena lösningen är tidskrävande (mycket att gräva, mycket sten i vägen) och dyr (njae, men jag är snål), medan den andra lösningen är i princip gratis och snabb. :p

Så det är alltså inga problem med så ringa vattenmängd, det var ungefär vad jag ville veta. Tack för det. ;)
 
Förresten skall det väl uppmuntras att man tar hand om sitt eget vatten? Både dagvatten och övrigt vatten.

Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD).

:rolleyes:
 
10 liter/dygn ett par dagar om året behöver du väl knappt ta hand om? Jag menar det regnar ju också i vår vackra land eller hur?
 
wertok skrev:
10 liter/dygn ett par dagar om året behöver du väl knappt ta hand om? Jag menar det regnar ju också i vår vackra land eller hur?
Det lär ju bli en hel del isbildning annars, och det är ju inte bra att ha det rakt under utomhusmodulen. 10 liter kontinuerligt under ett dygn vid minus 15 grader, kan efter några dagar bilda ganska mycket is.

Så jo, jag måste ta hand om det. Fixat och gjort. En enkel, men funktionell, stenkista några meter från anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.